Ομιλία της Νάντιας Βαλαβάνη επί της αρχής για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας στην Επ. Οικονομικών Υποθέσων της Βουλής

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΕ΄ - ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
 ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο (Άρθρο 40 παρ. 1 του Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα σήμερα, 14 Δεκεμβρίου 2013, ημέρα Σάββατο και ώρα 14.15΄, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής, συνεδρίασε η Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Αλέξανδρου Δερμεντζόπουλου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις» (2η συνεδρίαση) .

Στη συνεδρίαση παρέστησαν ο Υφυπουργός Οικονομικών, κ. Γεώργιος Μαυραγάνης, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Κυρίες και κύριοι βουλευτές, ο νέος νόμος για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας της ακίνητης περιουσίας υπερεξαπλασιάζει τη φορολογική επιβάρυνσή της, όπως φαίνεται κι από τα ίδια τα στοιχεία: Το 2009, με το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, συγκεντρώθηκε μισό δισεκατομμύριο €. Το 2013, με το υποτιθέμενα προσωρινό «χαράτσι» και το Φόρο - όχι μεγάλης, αλλά απλώς, πια - Ακίνητης Περιουσίας με φοροεκπιπτόμενο 200.000 €, θα κλείσετε με 2,7-2,8 δις. Το 2014 με τον Εν.Φ.Ι.Α., με φορολόγηση από το πρώτο ευρώ αξίας κάθε περιουσιακού στοιχείου, πάτε να πιάσετε κάτι παραπάνω από 3,2 δις € ή να επιβάλλετε τόσα.

 Με τη μοναδική σύνθεση ευρύτατης μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας, που έχει η Ελλάδα, αυτό το εξασφαλίζει, όχι διασφαλίζοντας τη φορολόγηση της πραγματικά μεγάλης ακίνητης περιουσίας, αλλά διευρύνοντας τη φορολογική βάση, ώστε να αγκαλιάσει το σύνολο της μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας. Γι’ αυτό και είναι λάθος να γίνεται σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο φορολογίας επί της ακίνητης περιουσίας, που διαμορφώνεται από «λαούς-ενοικιαστές» και αποτελεί, ουσιαστικά, φορολόγηση, της συγκεντρωμένης σε λίγους - και μάλιστα, κυρίως σε πολύ περισσότερες εταιρείες από ό,τι φυσικά πρόσωπα - πραγματικά μεγάλης ακίνητης περιουσίας.

 Πρακτικά, πέρα από το να απαλλαγούν οι στάνες και τα άλλα βοηθητικά αγροτικά κτίσματα από διπλή φορολόγηση, τίποτε άλλο δεν κατάφερε η περίφημη «ανταρσία» των βουλευτών ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Αυτή η διεύρυνση της φορολογικής βάσης, που εμφανίζεται σαν κάτι το προοδευτικό, είναι ακριβώς το αντίθετο. Γιατί, συμπεριλαμβάνοντας πρακτικά τα πάντα ανά ακίνητο, χωρίς αφορολόγητο και πραγματικά προοδευτική κλίμακα, θέτει σε τροχιά δήμευσης μια μικρή και μεσαία ιδιοκτησία που - ανεξάρτητα αν δημιουργήθηκε ως αποτέλεσμα δουλειάς μιας ζωής ή, κατά την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, της υπερχρέωσης για μια ζωή ή ως κληρονομικό δικαίωμα των παιδιών της λαϊκής και μικροαστικής οικογένειας, υποκαθιστούσε τις εξαιρετικά περιορισμένες, συγκριτικά με τις χώρες του ευρωπαϊκού πυρήνα - και σήμερα σε ερείπια - κοινωνικές λειτουργίες του κράτους, πριν από όλα στον τομέα της στέγασης. Σήμερα, μέχρι και τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας τον κλείσατε.

 Ο Εν.Φ.Ι.Α. είναι ένα, έντονα ταξικού και, ταυτόχρονα, αντιαναπτυξιακού χαρακτήρα, νομοθέτημα.

 Επειδή, πρώτο, δεν προστατεύει την πρώτη κατοικία, ακόμη και στις φθηνότερες, από άποψη αξίας γης, λαϊκές γειτονιές.

Δεύτερο, στηρίζεται σε αντικειμενικές αξίες «παγωμένες» μέχρι το 2016, μέχρι και 60% υψηλότερες από τις πραγματικές. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας, στη μνημονιακή τετραετία η πραγματική τιμή των ακινήτων έχει πέσει, κατά μέσο όρο, 37,5%. Οι πρόσφατες μελέτες, που κατέθεσαν μεσιτικά γραφεία, απέδειξαν ότι ο ισχυρισμός του Υπουργείου Οικονομικών ότι σε λαϊκές γειτονιές η σχέση είναι αντίστροφη, ήταν ακόμη ένα κυβερνητικό παραμύθι.

 Τρίτο, οι φοροαπαλλαγές για ανέργους, τρίτεκνους, πολύτεκνους και οικογένειες με παιδιά με Σύνδρομο Δown, με αυτισμό, με παραπληγία, οικογένειες με άτομα με ειδικές ανάγκες, είναι καθαρά εικονικές. Πρακτικά, σχεδόν κανείς από αυτούς δεν φοροαπαλλάσσεται. Πριν απ' όλα, θα πρέπει να μην χρωστούν στην Εφορία ή στα Ταμεία, μία περίοδο που 2,6 εκατομμύρια Έλληνες και Ελληνίδες έχουν ληξιπρόθεσμα αρρύθμιστα χρέη απέναντι στο Δημόσιο. Κατά δεύτερο λόγο, λόγω των εισοδηματικών κριτηρίων, από τη στιγμή που τα 9.000 € ετήσιο εισόδημα, προσαυξημένο κατά 1.000 € για τη/το σύζυγο και για κάθε παιδί, υπολογίζεται όχι μόνο ως πραγματικό αλλά και ως τεκμαρτό εισόδημα. Ο μόνος τρόπος σε αυτή τη βάση να απαλλαγεί απ’ τον Εν.Φ.Ι.Α ένας άνεργος, που έχει ένα σαραβαλιασμένο αυτοκίνητο, είναι τελικά να μην έχει καθόλου ακίνητο.

 Τέταρτο, επιβαρύνονται σημαντικά οι μονοκατοικίες με αυλή ή κήπο γύρω τους με τον ανώτερο συντελεστή. Αυτό θα έχει πολλή μικρότερη οικονομική επίδραση στις πολυτελείς μονοκατοικίες, ενώ θα «τσεκουρώσει» τους ανθρώπους στα χωριά, όπου οι μονοκατοικίες συνιστούν τον βασικό οικιστικό τους ιστό, αλλά και όσους μένουν στις πόλεις και έχουν πατρικό στο χωριό, όπως και όσους έχουν την ατυχία να διαθέτουν ένα δεύτερο, ένα εξοχικό σπίτι.

Πέμπτο, μέχρι στιγμής υπήρχε η κλίμακα 2% του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας για τις πολύ μεγάλες ακίνητες περιουσίες, για τις πάνω από 5 εκατ. €. Αυτή καταργείται και μπαίνουν μέσα στο 1% και αυτές. Επιπλέον, υπάρχει αρνητική προοδευτικότητα, και έτσι η πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία, τα Νομικά Πρόσωπα και, προπαντός, οι off shore εταιρείες, στις οποίες, κατά ελληνική πρωτοτυπία και πατέντα, «κρύβει» τη μεγάλη ακίνητη περιουσία της το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής άρχουσας τάξης, ουσιαστικά φοροελαφρύνονται. Αντίθετα με όλους τους υπόλοιπους και πριν απ’ όλα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

 Έκτο, στην ίδια κατεύθυνση, δεν φτάνει που απαλλάσσει από τον φόρο όλα τα ακίνητα με Σύμβαση Παραχώρησης του Δημοσίου, ορίζει την «φθηνότερη» κλίμακα, με συντελεστή 0,003 ανεξάρτητα από αξία, σε ό,τι αφορά τους καινούργιες «πελάτες», στους οποίους ξεπουλάει τη δημόσια περιουσία το ΤΑΙΠΕΔ: Tους «επενδυτές» με ΕΣΧΑΔΑ, όπως τους λέτε, δηλαδή, αυτούς που υπαγορεύουν οι ίδιοι στο Δημόσιο τους όρους της - πρακτικά ιδιωτικής - χωροταξίας και πολεοδόμησης που χρειάζονται. Όπως, για παράδειγμα, τα αραβικών και τουρκικών συμφερόντων funds, στα οποία κατακυρώθηκε πρόσφατα ο «Αστέρας» Βουλιαγμένης, η Χερσόνησος Μικρό Καβούρι και πρακτικά - μιας και βρίσκεται ανάμεσα στις ξαπλώστρες της πλαζ του ξενοδοχείου, στην οποία δεν υπάρχει ελεύθερη δίοδος - και ο Ναός του Απόλλωνα Ζωστήρα. Μαζί και με τη δυνατότητα, που εμφανίστηκε ξαφνικά πριν από το τέλος του διαγωνισμού, από 6.500 τ.μ., που προβλεπόταν στους όρους του, να οικοδομηθούν 39.500 τ.μ. πολυτελών ατομικών κατοικιών σκανδαλωδώς φοροελαφρυμένες σε αυτό το πλαίσιο.

 Έβδομο, αλλά όχι τελευταίο, η Κυβέρνηση και κυβερνητικοί βουλευτές, από όσους υποστηρίζουν ότι το 95% των αιτημάτων τους έγινε δεκτό κατά την ενδοκυβερνητική διαβούλευση, εννοώντας ότι εξαλείφτηκαν τέτοιες παραδοξότητες, όπως το να είναι ακριβότερο το οικόπεδο χωρίς κτίσμα από το οικόπεδο με κτίσμα, «επιεικώς» δεν έχουν καταλάβει τι προβλέπει το νομοσχέδιο, όταν υποστηρίζουν ότι το σημερινό νομοσχέδιο περιέχει μικρότερες επιβαρύνσεις για τα αγροτεμάχια. Ενώ η τιμή βάσης μειώθηκε κατ' ελάχιστο στο 1, το γεγονός ότι μονοετείς καλλιέργειες, που αποτελούν τη μεγάλη πλειοψηφία των καλλιεργειών και στο πρώτο σχέδιο είχαν συντελεστεί 1, εξομοιώνονται στο παρόν νομοσχέδιο με τις δενδροκαλλιέργειες με κοινό συντελεστή 2, διπλασιάζει την επιβάρυνσή τους και δημιουργεί τέτοιες καταστάσεις, ώστε οι επιδοτήσεις σε αρκετές περιπτώσεις να είναι χαμηλότερες από τον φόρο. Αυτό, σε μία περίοδο εγκατάλειψης καλλιεργούμενων γαιών λόγω, κυρίως, του υψηλού κόστους καλλιέργειας, συνδυασμένα και με την υπερφορολόγηση των αγροτικών σπιτιών, λειτουργεί ως αντικίνητρο ανάπτυξης και οδηγεί σε μία περίοδο, όπου η αγροτική οικονομία εμφανίζεται ως «σανίδα σωτηρίας» σε ανέργους των πόλεων, σε διεύρυνση της εγκατάλειψης της γεωργίας από ενεργούς αγρότες. Κάτι ανάλογο, δηλαδή, με την κατάρρευσή της κτηματαγοράς, που επιδεινώνεται με ένα νομοσχέδιο που φορολογεί κλειστά σπίτια και ανοίκιαστα μαγαζιά, γιαπιά που έμειναν έτσι επειδή δεν υπήρχαν χρήματα για να τα τελειώσουν, διατηρητέα, απούλητα διαμερίσματα στους κατασκευαστές, ακόμη και κατσάβραχα.

 Τι να την κάνετε την κτηματαγορά, όταν έχετε πλημμυρίσει το ΤΑΙΠΕΔ με, προς διάθεση, δημόσια ακίνητα; Μόλις του περάσετε πάνω από 400 τέτοια με δύο ΦΕΚ από την ΕΤΑΔ, ανάμεσά τους δεκάδες νεοκλασικά του Υπουργείου Πολιτισμού στην Πλάκα και απέραντες παραλίες, πρακτικά σε όλα τα νησιά και στα ομορφότερα μέρη της ηπειρωτικής Ελλάδας, που αγωνιάτε να ξεπουλήσετε στους ξένους, προκειμένου να πιάσετε το θηριώδες πλάνο των 3,5 δις € από ιδιωτικοποιήσεις, κατευθείαν για τον Ειδικό Λογαριασμό των δανειστών στην Τράπεζα της Ελλάδος, μέσα στο 2014.

 Όσο για τη μείωση του φόρου μεταβίβασης, διαβάστε όλο τον οικονομικό Τύπο, που λέει ότι το κάνετε για να διευκολύνετε τα ξένα funds στη «ρευστοποίηση» της περιουσίας των υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Γι' αυτό και η Τρόικα πιέζει για ουσιαστική απελευθέρωση των πλειστηριασμών.

 Η μόνη λύση, τελικά, για τη μικρή και μεγάλη ιδιοκτησία είναι ένα μεγάλο αφορολόγητο σε πραγματικές τιμές, που από κάτω του να μπορεί να «περάσει» αυτού του μεγέθους η ιδιοκτησία, ώστε να μείνει για φορολογία μόνο η, πραγματικά μεγάλη, ακίνητη περιουσία - μαζί με όλα τα εισοδήματα, τα οποία προέρχονται από ακίνητα.
 Γι' αυτό, ακριβώς, και θα καταψηφίσουμε το παρόν νομοσχέδιο.
Ομιλία της Νάντιας Βαλαβάνη επί της αρχής για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας στην Επ. Οικονομικών Υποθέσων της Βουλής Ομιλία της Νάντιας Βαλαβάνη επί  της αρχής για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας  στην Επ. Οικονομικών Υποθέσων της Βουλής Reviewed by Νάντια Βαλαβάνη on 9:07:00 π.μ. Rating: 5