Ομιλία στην Επιτροπή ΔΕΚΟ στις 16.5.13 κατά την ακρόαση για το διορισμό στη θέση του νέου Διοικητή του (Ο.Α.Ε.Δ.) κ. Θεόδωρο Αμπατζόγλου.

ΟΛΓΑ – ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ : Θα συνοψίσω κάποια πράγματα κλείνοντας όλη τη συζήτηση. 

Ο Ο.Α.Ε.Δ. βρέθηκε και στο παρελθόν πολλές φορές στο μάτι του κυκλώνα της ιδιωτικοποίησης, όχι τόσο ως προς τις υπηρεσίες απασχόλησης, όσο ως προς το εκπαιδευτικό του κομμάτι. Να θυμίσω ότι έχει από τη μια μεριά τις Σχολές Μαθητείας και από την άλλη έχει 50 κέντρα εκπαίδευσης ΚΕΚ, δικά του. Τελευταία φορά που έγινε τέτοια μεγάλη προσπάθεια και δεν πέρασε, επειδή υπήρξε σοβαρή αντίσταση από πλευράς των εργαζομένων, αλλά και γενικότερα, ήταν το 2000, που επιχειρήθηκε να τριχοτομηθεί. Πρόσφατα, τώρα που υπάρχει γενικά και ένα τέτοιο κλίμα για τις ιδιωτικοποιήσεις που διαπερνάει ολόκληρη την πολιτική της τρικομματικής κυβέρνησης, υπάρχουν σημάδια ότι ξανατίθενται στο τραπέζι αυτά τα πράγματα. Ο κ. Χαλβατζής έβαλε επίσης το θέμα της ακίνητης περιουσίας, για την οποία θα ήθελα και εγώ να σας ρωτήσω, χωρίς να πω κάτι περισσότερο. 

Θα σας συνδέσω αυτές τις ενδείξεις που υπάρχουν, ότι μπορεί να ξαναπαίρνουν «τα πάνω τους» σχετικές απόψεις και κινήσεις, με αυτό το πρόγραμμα, για το οποίο ήδη έβαλε θέμα ο κ. Κακλαμάνης, 39 εκατ. ευρώ κόστος, 10.000 θέσεις εργασίας - προσωρινές εννοείται- «Επιταγή εισόδου στην αγορά εργασίας για ανέργους νέους του τουριστικού τομέα έως 29 ετών», του οποίου μια πλευρά είναι αυτή που ήδη θίχτηκε: Γιατί αυτά τα 39 εκατ. στον τουρισμό, όταν τα ξενοδοχεία ειδικά φέτος -γιατί φετινό πρόγραμμα είναι, δεν φροντίζει για το μέλλον- είναι σε θέση να κάνουν αυτές τις προσλήψεις πληρώνοντας οι ίδιοι τα χρήματα. Η άλλη πλευρά, όμως, είναι, γιατί την υλοποίηση αυτού του προγράμματος ανέλαβε το ΣΕΤΕ, δηλαδή, ο εργοδοτικός φορέας των ξενοδόχων κάνοντας χρήση ιδιωτικών κέντρων εκπαίδευσης, ιδιωτικών ΚΕΚ, όταν υπάρχει ολόκληρος ο μηχανισμός έτοιμος και ετοιμοπόλεμος στο πλαίσιο του Ο.Α.Ε.Δ.; Και επειδή για δέκα χρόνια ήμουν η ίδια ξενοδόχος και αυτές οι μέθοδοι που ήδη έχουν αναφερθεί ξέρω πώς λειτουργούν «από τα μέσα», έχει τεράστια διαφορά αν αναλάμβανε ο Ο.Α.Ε.Δ. την υλοποίηση αυτού του προγράμματος από το να το αναλάβει ο ΣΕΤΕ. Αν το αναλάβει ο Ο.Α.Ε.Δ. - καλώς ή κακώς, ξαναλέω, γιατί δεν θα έπρεπε να υπάρχει φέτος για τον τουρισμό αυτό το πρόγραμμα - τα παιδιά θα μάθαιναν κάποια πράγματα. Αν το αναλάβουν οι ξενοδόχοι - που υπάρχει απόφαση να το αναλάβουν, δεν είναι θέμα «αν» -, υπάρχει μια ολόκληρη εμπειρία, η οποία λέει ότι τα μαθήματα θα είναι ελάχιστα και τις περισσότερες φορές στα χαρτιά και τα παιδιά θα είναι απλώς πολύ φθηνό εργατικό δυναμικό, πολύ φθηνότερο από όσο έχει φθηνύνει το κανονικό εργατικό δυναμικό στα ξενοδοχεία στις συνθήκες των Μνημονίων. Η ερώτηση είναι καθαρή: Πώς σκέφτεστε να διασφαλίσετε τον ενιαίο δημόσιο χαρακτήρα του Ο.Α.Ε.Δ., όπως προκύπτει από το Σύνταγμα της χώρας και τουλάχιστον από τους μέχρι τώρα νόμους που διέπουν τη λειτουργία του, παίρνοντας υπόψη και αυτά στα οποία αναφέρθηκα; 


Ως προς τα λεγόμενα «προγράμματα ενεργητικής απασχόλησης», αυτά δηλαδή που σκοπεύουν να δημιουργήσουν κάποιες, έστω προσωρινές, θέσεις εργασίας: Σε συνθήκες σχεδόν ενάμιση εκατομμυρίου ανέργων καταλαβαίνουμε πόσο μεγάλη σημασία έχει αυτά τα ελάχιστα - σε σχέση με το μέγεθος του προβλήματος χρήματα - που δίνονται σήμερα να είναι αποδοτικά. 

Υπάρχει ένα χρόνιο πρόβλημα, το οποίο δεν πρέπει να είναι τυχαίο -δεν είναι δηλαδή θέμα αβλεψίας- έλλειψης αξιολόγησης των ενεργητικών προγραμμάτων απασχόλησης. Η τελευταία φορά - διορθώστε με, αν κάνω λάθος- που έγινε τέτοια αξιολόγηση ήταν στο διάστημα 1998 - 2000, τα δε αποτελέσματα αυτής της αξιολόγησης δεν δόθηκαν ποτέ στη δημοσιότητα, δηλαδή, δεν ξέρουμε αν δούλεψαν και πόσο δούλεψαν. Σε αυτές τις συνθήκες της εργασιακής ζούγκλας σήμερα έχει τεράστια σημασία να μάθουμε τα προηγούμενα δύο, τρία, τέσσερα χρόνια, αυτά τα προγράμματα που εφαρμόστηκαν αν είχαν κάποιο αποτέλεσμα. Γιατί αν δεν είχαν και συνεχίζουμε να πετάμε λεφτά στην ίδια κατεύθυνση, μήπως θα έπρεπε να το δούμε από άλλες πλευρές; Όχι μόνο από άλλη κατεύθυνση προγραμμάτων ενεργητικής απασχόλησης, αλλά μήπως έπρεπε αυτά τα λεφτά να πάνε στην άμεση ενίσχυση των ανέργων και των οικογενειών τους, δηλαδή στα λεγόμενα «προγράμματα παθητικής απασχόλησης», αν σκεφτούμε ότι αυτή τη στιγμή μόνο κάτω από το 20% των ανέργων επιδοτείται με οποιαδήποτε μορφή. Ξέρετε ότι 450.000 νοικοκυριά είναι χωρίς κανένας να δουλεύει και πάρα πολλά από αυτά χωρίς κανένας να έχει και οποιαδήποτε μορφή επιδότησης. Είναι δηλαδή ζωτικό θέμα. 

Υπήρξαν πολλές μετατάξεις από τον Ο.Α.Ε.Δ.. Αναντίστοιχα, υπήρξε μια πάρα πολύ μεγάλη αύξηση του όγκου εργασίας, καταρχήν επειδή αυξήθηκε η ανεργία, άρα όλος ο κύκλος εργασιών του ΟΑΕΔ, και κατά δεύτερο λόγο, επειδή πολύτιμες λειτουργίες του Οργανισμού Εργατικής Εστίας και του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας -που είναι απολύτως απαράδεκτο και εγκληματικό το ότι καταργήθηκαν σαν χωριστοί Οργανισμοί- μεταφέρθηκαν στον Ο.Α.Ε.Δ.. Επιπλέον, υπάρχει και το θέμα των παιδικών σταθμών που μεταφέρθηκαν στον ΟΑΕΔ. Σκοπεύετε να πάρετε και τι είδους μέτρα για την αποφασιστική ενίσχυση του προσωπικού του Ο.Α.Ε.Δ., έτσι ώστε να μπορεί σ΄ αυτά τα one stop shop, που έχουν δημιουργηθεί, να έχει μια ουσία και να μην είναι τυπική η εξυπηρέτηση, όσο γίνεται στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής. Ή σκοπεύετε να παραχωρήσετε κομμάτια των εργασιών σε ιδιώτες, όπως έχει γίνει στο παρελθόν και όπως υπάρχουν τέτοια δείγματα και σήμερα; 

Μπήκε το θέμα της χρηματοδότησης, της έλλειψης ρευστότητας. Δεν θα επαναλάβω ότι έχει λεχθεί. Θα θυμίσω μόνο ότι υπάρχει, πέρα από τα 7 ή 8 δις που ήδη συζητήσαμε από πλευράς Ι.Κ.Α., το θέμα της «Εισφοράς Αλληλεγγύης». Υπάρχει η απάντηση που έδωσε ο κ. Όλι Ρεν στον Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Χουντή, όταν έγινε η σχετική ερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο, ότι από την «Εισφορά Κοινωνικής Αλληλεγγύης», η οποία υποτίθεται ότι θα χρηματοδοτούσε προγράμματα ανακούφισης των ανέργων και εύρεσης έστω προσωρινής εργασίας από πλευράς Ο.Α.Ε.Δ., λιγότερο από το 1/3 έχει πάει στον Οργανισμό. Θα ήθελα να ξέρω - είναι εδώ βέβαια και ο κ. Υπουργός, ο οποίος μπορεί να τοποθετηθεί, αν το θελήσει, στο τέλος- αν πρόκειται να αλλάξει αυτό. Γιατί, απ' ό,τι φαίνεται, από μεριάς της κυβέρνησης προωθείται η διεύρυνση της «Εισφοράς Κοινωνικής Αλληλεγγύης». Εμείς μόλις καταθέσαμε μια Ερώτηση στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, επειδή φαίνεται ότι και στις πληρωμές του κράτους στους ασφαλισμένους για φάρμακα, νοσοκομεία κ.λπ., θα αρχίσει να πληρώνεται και να κρατείται απ’ τους ασφαλισμένους τέτοια εισφορά. Εν πάση περιπτώσει, το ρωτάμε. Σε περιόδους που αυξάνεται η απαίτηση οι εργαζόμενοι να συνεισφέρουν για να στηρίξουν τους ανέργους, τι θα γίνει με αυτά τα χρήματα, τα οποία τελικά καταλήγουν, απ' ό,τι φαίνεται - τουλάχιστον ένα τμήμα τους- στους δανειστές αντί για τον ΟΑΕΔ; 

Πρόσφατα, δημιουργήθηκε ο Ε.Λ.Ε.Κ. και σε αυτόν εντάχθηκε με το ν. 4144/2013 ο Λ.Α.Ε.Κ., ο Λογαριασμός Απασχόλησης και Επαγγελματικής Κατάρτισης, ένας Λογαριασμός που χρηματοδοτείται από τις εισφορές των εργαζομένων και των εργοδοτών και που είχε παίξει στο παρελθόν θετικό ρόλο για την βελτίωση της επαγγελματικής κατάρτισης και της αναβάθμισης των δεξιοτήτων των εργαζομένων σε μικρές και μεγαλύτερες επιχειρήσεις, για στήριξη Ερευνητικών Εκπαιδευτικών Ινστιτούτων γύρω από θέματα εργασίας και για βοήθεια ομάδων εργαζομένων που πλήττονται με ιδιαίτερο τρόπο. Εγώ θεωρώ, για παράδειγμα, ότι ένα από τα σημαντικότερα Προγράμματα, είναι το Πρόγραμμα που στηρίζει με εισφορές αυτούς που μένουν άνεργοι λίγα χρόνια πριν συνταξιοδοτηθούν και είναι φανερό ότι δεν έχουν τη δυνατότητα, ούτε να δουλέψουν, ούτε να συνταξιοδοτηθούν. 

Τι έγινε, όμως, με αυτόν το Λογαριασμό; Υπάρχει ένα σοβαρό ερώτημα, το οποίο σας το έχουμε θέσει, κ. Βρούτση, στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου και δεν έχει απαντηθεί με ερώτηση που κατατέθηκε το Μάρτιο. Κατατέθηκε γι’ αυτό και από άλλη ομάδα Βουλευτών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α για δεύτερη φορά τώρα το Μάιο και ελπίζω ότι αυτή τη φορά θα απαντηθεί. Το γεγονός, δηλαδή, ότι κατά παράβαση του Κανονισμού, που έχει να κάνει με την παραλαβή των παραγγελιών του Δημόσιου, σε εταιρεία ανατέθηκε με απευθείας τρόπο ένα σύγχρονο πρόγραμμα πληροφορικής, -που απ' ό,τι φαίνεται χρειαζόταν ο ΟΑΕΔ τη στήριξη αυτού του προγράμματος. Το πρόγραμμα αυτό έχει εν μέρει πληρωθεί και έχει μπει σε εφαρμογή, ήδη, από το Φεβρουάριο, αλλά δεν έχει παραληφθεί. 

 Μου κάνει εντύπωση, όχι μόνο το ότι δεν έχει παραληφθεί, αλλά και το ότι δεν δίνεται απάντηση στην ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου, γιατί υπάρχει αυτή η παραβίαση. Γιατί είναι σαφής η παραβίαση, όταν ένα πρόγραμμα πληροφορικής που δεν έχει παραληφθεί κανονικά, τίθεται σε λειτουργία και παρακολουθούνται από αυτό διάφορα προγράμματα αυτή τη στιγμή. Δεν πρέπει να είναι κανείς πάρα πολύ καχύποπτος, αλλά σε συνθήκες τεράστιας ανεργίας και χρεοκοπίας χιλιάδων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, σήμερα η χρήση των Προγραμμάτων του Λ.Α.Ε.Κ. και κατ' επέκταση, και αυτού του πληροφορικού συστήματος, γίνεται, κυρίως, από μεγάλες επιχειρήσεις, από τράπεζες και από τους εργοδοτικούς φορείς. Μήπως, όλη αυτή ιστορία έχει να κάνει με μία προσπάθεια ανάληψης, κατ’ απαίτηση των φορέων των εργοδοτών, της διαχείρισης του Λογαριασμού Απασχόλησης και Επαγγελματικής Κατάρτισης από τους ίδιους; Δηλαδή, για διοχέτευση για να χρηματοδοτηθούν τα Κέντρα Εκπαίδευσης του ΣΕΒ, της Ε.Σ.Ε.Ε., της ΓΣΕΒΕΕ, της ΓΣΕΕ; Μήπως σχεδιάζεται, δηλαδή, η αφαίρεση από τον Ο.Α.Ε.Δ. της διαχείρισης αυτού του Λογαριασμού; 

Θέλω να θέσω, τέλος, ένα ερώτημα, που τέθηκε «ντροπαλά» από διάφορους συναδέλφους. Εγώ θα το θέσω λίγο πιο ωμά, γιατί νομίζω ότι είναι και το κύριο ζήτημα, που σε όλα τα δημοσιεύματα συνόδεψε τη δική σας πρόταση, να αναλάβετε αυτή τη θέση, από την πλευρά της Κυβέρνησης. Αυτό που καταλογίζεται στην Κυβέρνηση, είναι ότι σας φέρνουν, για να μπορέσει με πολύ αποτελεσματικότερο και «ανοιχτό» τρόπο να λειτουργήσει ο Ο.Α.Ε.Δ. ως «ρουσφετομάγαζο», κατά κύριο λόγο της Ν.Δ. αλλά όλο και κάποιοι άλλοι θα «ποτιστούν» τριγύρω. Εσείς, που υποθέτω ότι είναι θέμα και στοιχειώδους ευθιξίας, όταν γράφονται αυτά τα πράγματα για έναν άνθρωπο - άλλο είναι το θέμα της Κυβέρνησης, άλλο το θέμα του Υπουργού - , πώς σκοπεύετε να αποδείξετε στην πράξη, ότι δεν είναι αυτός ο κύριος λόγος της τοποθέτησης σας; […] 

Θετική ψήφο έδωσαν οκτώ (7) Βουλευτές (Ευάγγελος – Βασίλειος Μεϊμαράκης, Ιωάννης Τραγάκης, Γεώργιος Καλαντζής, Δημήτριος Σαμπαζιώτης, Δημήτριος Τσουμάνης, Κωνσταντίνος Τασούλας και Λεωνίδας Γρηγοράκος). 

Αρνητική ψήφο έδωσε έξι (6) Βουλευτές ( Ιωάννης Δραγασάκης, Όλγα - Νάντια Βαλαβάνη, Παναγιώτη Λαφαζάνης, Απόστολος Κακλαμάνης, Γεώργιος Γερμενής και Σπυρίδων Χαλβατζής). 

Ενώ, δύο (2) Βουλευτές απουσίαζαν (Θεόδωρος Οικονόμου και Μαρία Κόλλια- Τσαρουχά).
Ομιλία στην Επιτροπή ΔΕΚΟ στις 16.5.13 κατά την ακρόαση για το διορισμό στη θέση του νέου Διοικητή του (Ο.Α.Ε.Δ.) κ. Θεόδωρο Αμπατζόγλου. Ομιλία στην Επιτροπή ΔΕΚΟ στις 16.5.13 κατά την ακρόαση για το διορισμό στη θέση του νέου Διοικητή του (Ο.Α.Ε.Δ.) κ. Θεόδωρο Αμπατζόγλου. Reviewed by Νάντια Βαλαβάνη on 11:00:00 μ.μ. Rating: 5