Ομιλία στη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ (10.2.2015)


 


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΣΤ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΣΤ΄
Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2015

ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ:
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

(Συνέχιση της συζήτησης επί των Προγραμματικών Δηλώσεων της Κυβερνήσεως και ψηφοφορία για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης της Βουλής προς την Κυβέρνηση.
Στο τέλος συμπεριλαμβάνεται και η απάντηση στη σχετική παρέμβαση του βουλευτή του ΚΚΕ Ιωάννη Γκιόκα)

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, η Κυβέρνηση κοινωνικής σωτηρίας ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ καλείται να δικαιώσει στην πράξη, την ψήφο που της έδωσε το 40% του ελληνικού λαού και η πολύ ευρύτερη από αυτή μετεκλογική στήριξη. Και καλείται να το κάνει αυτό την ώρα που εκτυλίσσεται μια πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση με αυτούς που έχουν διπλή ιδιότητα, αυτή του εταίρου και ταυτόχρονα του δανειστή της χώρας.
Για τη διαπραγμάτευση αυτή, με ζητούμενο από μεριάς της ελληνικής Κυβέρνησης να καταλήξει σε έναν έντιμο και προωθητικό συμβιβασμό, που θα καθορίσει την πράξη των προχθεσινών, ιστορικού χαρακτήρα για τη χώρα, Προγραμματικών Δηλώσεων του Πρωθυπουργού, θα ήθελα να διαβεβαιώσω τυχόν «ανησυχούντες» ότι θυμόμαστε πολύ καλά ποια ήταν η βασική απαίτηση όλων όσοι μας δήλωναν προεκλογικά τη στήριξή τους. «Μη μας πουλήσετε!». Αυτή είναι και η δέσμευση που αναλαμβάνει συνολικά η νέα Κυβέρνηση και το κάθε μέλος της ξεχωριστά. Ήδη οι εργαζόμενοι θα πρέπει να αναλάβουν από τη δική τους σκοπιά την περιφρούρηση αυτής της δέσμευσης.
Τα τελευταία πέντε χρόνια στη χώρα μας και στο πλαίσιο της πολιτικής εσωτερικής υποτίμησης που εισήγαγαν τα μνημόνια και οδήγησε σε ένα καθοδικό σπιράλ όλες τις αξίες της οικονομίας και τσάκισε την τιμή της εργασίας -  με βασικότερο «εργαλείο» – και όχι «παράπλευρη απώλεια»- την αύξηση κατά ένα εκατομμύριο ανέργων -, στον τομέα της φορολογίας εφαρμόστηκε με ιδιαίτερη σκληρότητα και αναλγησία ένα συνονθύλευμα «χαρατσιών», χαριστικών ρυθμίσεων και φορολογικών μεταβολών άνευ προηγουμένου για ευρωπαϊκό κράτος.
Σε συνθήκες κρίσης αναδιένειμαν παραπέρα, με ιδιαίτερη βιαιότητα, τον πλούτο από τους πολλούς στους λίγους και στους έξω και μετέτρεψαν την ελληνική οικονομία και κοινωνία επίσης σε φορολογικά «πειραματόζωα».
Η έμμεση φορολογία που πληρώνουν όλοι ανεξάρτητα από το εισόδημά τους, έχει εξομοιωθεί με την άμεση. Από αυτήν την άποψη και παίρνοντας υπόψιν το γνωστό περιεχόμενο του mail του προηγούμενου Υπουργού Οικονομικών, ίσως η πρώτη Προγραμματική Δήλωσή μας στον τομέα της φορολογίας θα έπρεπε να είναι αρνητική.
Όχι, δεν θα αυξηθεί ο ΦΠΑ στον τουρισμό και την εστίαση, τραβώντας το χαλί κάτω από τα πόδια της μόνης οικονομικής δραστηριότητας που αναπτύχθηκε τα προηγούμενα χρόνια. Όχι, δεν θα αλλάξει ο ΦΠΑ στα τρόφιμα, όταν υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες τραπέζια με άδεια πιάτα. Όχι, δεν θα αυξηθεί ο ΦΠΑ στα φάρμακα, όταν εκατομμύρια πολίτες δεν μπορούν να πληρώσουν ούτε καν τη συμμετοχή τους με τον υπάρχοντα.
Η αλήθεια είναι ότι μέσα σε αυτά τα πέντε χρόνια η έννοια της πραγματικής φοροδοτικής ικανότητας σταδιακά εξαλείφθηκε από το φορολογικό δίκαιο.
Στον αντίποδα αυτών των επιλογών, προχωρούμε σε μία ουσιαστική μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος στην κατεύθυνση της απόδοσης φορολογικής δικαιοσύνης σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές για δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών. Από τον καθέναν σύμφωνα με την πραγματική και όχι τεκμαρτή, φοροδοτική του ικανότητα. Η οποία σήμερα, χάρη στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων που υπάρχει, και που χρειάζεται, βέβαια, ακόμα συντριπτικά πολλές βελτιώσεις- και από τις διασταυρώσεις στοιχείων, που και με αυτή γίνονται,  και βέβαια με το σχεδόν έτοιμο από την προηγούμενη Κυβέρνηση περιουσιολόγιο, για το οποίο πρέπει να σας πω ότι δεν είναι εργαλείο φορολόγησης και βέβαια με βάση αυτό δεν πρόκειται να φορολογηθούν οι καταθέσεις, όπως άκουσα για πολλοστή φορά πριν από λίγο από την κ. Μάρκου, μπορεί να προσδιοριστεί με σχετική ακρίβεια για τους περισσότερους η πραγματική φοροδοτική τους ικανότητα.
Είναι φανερό, επίσης, ότι αυτός ο στόχος για ένα δίκαιο και σταθερό φορολογικό σύστημα θα μείνει ανολοκλήρωτος αν δεν συνοδευτεί με πρακτικά μέτρα για πάταξη της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής και του λαθρεμπορίου, αλλά και των γραφειοκρατικών δεσμών για την εξυπηρέτηση -ουσιαστικά σε πρώτο επίπεδο σήμερα τη διάσωση- πολιτών και επιχειρήσεων πριν απ’ όλα μικρομεσαίων.
Η νέα φορολογική πολιτική προς αυτήν την κατεύθυνση ουσιαστικά ξεκινά από σήμερα. Μέχρι το τέλος αυτής της χρονιάς, μεταξύ αρκετών άλλων, πέντε θα είναι μάλλον τα αποφασιστικότερα βήματα:
Πρώτον: Η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ και η αντικατάστασή του από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, με αφορολόγητη την πρώτη κατοικία για τη συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού -θα φορολογηθούν μόνο οι υπερπολυτελείς- και άμεση φορολογική ανακούφιση της μεγάλης πλειοψηφίας, η οποία δεν θα φορολογείται καθόλου ή ελάχιστα, καθώς η κλίμακα και της επιβολής του νέου νόμου θα είναι προοδευτική. Ταυτόχρονα, θα έχουν αναθεωρηθεί και αναπροσαρμοστεί οι αντικειμενικές αξίες, υλοποιώντας και την περσινή δεσμευτική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που μας δίνει χρόνο γι’ αυτήν την αναπροσαρμογή μέχρι τον Ιούνιο.
Η απώλεια δισεκατομμυρίων ευρώ εσόδων από τον ΕΝΦΙΑ κατά το 2015 θα αποκατασταθεί μέσω της μεγάλης προσπάθειας πάταξης της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής και του λαθρεμπορίου, που θα αναπτυχθεί με αποφασιστικότητα.
Δεύτερον: Με τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο να έχουν ξεπεράσει, όπως όλοι ξέρουμε, τα 70 δισεκατομμύρια ευρώ, η πλειοψηφία των οποίων, όμως, είναι χρέη παλιά και είναι αδύνατον να εισπραχθούν, θέλουμε να μπουν, αν είναι δυνατόν, όλοι οι πολίτες σε σύστημα ρύθμισης. Γι’ αυτό θα συνεχίσουμε για λίγους ακόμα μήνες τη δυνατότητα ρύθμισης των χρεών με το σύστημα μέχρι εκατό δόσεων, αφαιρώντας άμεσα όλους τους περιορισμούς που εμπόδιζαν να μπει η μεγάλη πλειοψηφία σε αυτό το σύστημα.
Σε δεύτερη φάση θα ενταχθούν στη ρύθμιση και τα χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Τα περιθώρια είναι τεράστια, καθώς οι ενταγμένοι σε ρυθμίσεις χρεών είναι συνολικά σήμερα μόλις εκατόν ενενήντα οκτώ χιλιάδες πολίτες -οι εκατόν εξήντα οκτώ χιλιάδες με την τελευταία ρύθμιση των εκατό δόσεων τους τελευταίους μήνες, ενώ υπό διακανονισμό είναι συνολικά από όλες τις μέχρι σήμερα ρυθμίσεις μόλις 2 δισεκατομμύρια, δηλαδή λιγότερα απ’ όσα χρέη που γίνονται ληξιπρόθεσμα στο διάστημα δύο μηνών. Τόσο αναποτελεσματική και τόσο αδιέξοδη είναι στην πραγματικότητα αυτή η πολιτική, η οποία δημιουργεί χρέη πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι μπορεί να τα ρυθμίζει.
Πιστεύουμε, επίσης, ότι θα βοηθήσει η άρση του περιορισμού οροφής του 1 εκατομμυρίου ευρώ, καθώς λιγότερα του 1 εκατομμυρίου, άρα θεωρητικά δυνάμενα να ρυθμιστούν σήμερα, είναι μόλις 16 δισεκατομμύρια. Πιστεύουμε ότι στις επιτροπές εξώδικου διακανονισμού ανά περιφέρεια, τις οποίες εξαγγείλαμε στη Θεσσαλονίκη και οι οποίες θα εξετάζουν την πραγματική φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου για διακανονισμό χρεών ως ποσοστό στο εισόδημά του, προκειμένου να διευκολυνθούν οι πολίτες που αποδεδειγμένα αδυνατούν στην αποπληρωμή φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, θα χρειαστεί να καταφεύγουν μόνο όσοι αποδεδειγμένα δεν έχουν την αντικειμενική δυνατότητα να ενταχθούν στο ουσιαστικά αναδιαρθρωμένο σύστημα των εκατό δόσεων.
Τρίτον, στο δεύτερο εξάμηνο θα διαμορφωθεί το νέο σύστημα φορολογίας εισοδήματος, το οποίο θα ισχύσει για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από ιδιώτες και επιχειρήσεις μέσα στο 2015 και θα δηλωθούν το 2016.
Θα είναι ένα αποφασιστικό βήμα στην κατεύθυνση της φορολογικής δικαιοσύνης, καθώς θα καθιερώνεται αφορολόγητο όριο 12.000 ευρώ και ενιαία και προοδευτική φορολογική κλίμακα με πάρα πολλές διαβαθμίσεις, σε κατεύθυνση μεταφοράς ουσιαστικού φορολογικού βάρους προς τα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα.
Έχουμε το χρόνο για να εξετάσουμε προσεκτικά κάθε πλευρά του νέου φορολογικού νομοσχεδίου στο πλαίσιο ενός θεσμοποιημένου κοινωνικού διαλόγου, με ενδιαφερόμενους φορείς και πολίτες, που θα μας βοηθήσει να διορθώσουμε την αρχική εκδοχή πριν κατατεθεί για συζήτηση και απόφαση στη Βουλή, ενώ θα εγκαινιάζει μια φορολογική πολιτική, την οποία θα στηρίζει η κοινωνία και δεν θα έχει επιβληθεί αυταρχικά όπως μέχρι σήμερα.
Τέταρτον, θα παρακαλούσα τους συναδέλφους που μιλούν για ευχολόγιο σε σχέση με τον πόλεμο ενάντια στη φοροδιαφυγή, τη φοροαποφυγή, το λαθρεμπόριο πριν από όλα καυσίμων και τσιγάρων, τις διάφορες λίστες, τα ειδικά καθεστώτα των off shore εταιρειών, των ενδοομιλικών και των τριγωνικών συναλλαγών και του γνωστού φορολογικού και στην κυριολεξία «τριγώνου των Βερμούδων», να ξαναμιλήσουμε με το κλείσιμο της χρονιάς.
Τότε θα μπορούμε να κρίνουμε εάν είναι ευχολόγια ή αν θα υπάρχουν σημαντικά πρώτα απτά αποτελέσματα από τα νέα επιχειρησιακά σχέδια που θα εφαρμοστούν από το ΣΔΟΕ, από κοινού με τις τελωνειακές και άλλες αρχές και σε στενή συνεργασία του Υπουργείου Οικονομικών με τη νέα Αρχή του Υπουργού Επικρατείας για την καταπολέμηση της διαφθοράς, με διατήρηση και ενδυνάμωση από πλευράς Γενικής Γραμματείας Δημόσιων Εσόδων των μόνιμων προληπτικών ελέγχων.
Ωστόσο, για να γίνουν αυτά πραγματικότητα, το Υπουργείο Οικονομικών θα χρειαστεί την κατανόηση και βοήθεια όλων των Υπουργείων και των ανεξάρτητων Αρχών, ώστε να μπορέσει να πάρει μέτρα άμεσης ενίσχυσης και ενδυνάμωσης αριθμητικά, εκπαιδευτικά και νομοθετικά των φοροελεγκτικών μηχανισμών, με φροντίδα σε μια προοπτική για τις αποδοχές ιδιαίτερα των νεοπροσλαμβανόμενων, καθώς δεν είναι λογικό να ελέγχονται υποθέσεις εκατομμυρίων ευρώ από τους νεότερους ελεγκτές που σήμερα παίρνουν 750 ευρώ μεικτά το μήνα.
Ταυτόχρονα, προχωρούμε σε μέτρα για αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της διαφθοράς και κατοχύρωση της διαφάνειας.
Πέμπτον -αλλά όχι τελευταίο από πλευράς σημασίας- εμπιστευόμαστε και αξιοποιούμε το δυναμικό των δημοσίων υπηρεσιών σε όλες τις βαθμίδες. Ξέρουμε ότι στο μπάχαλο που βρήκαμε τη Δημόσια Διοίκηση, ειδικά μετά την υπογραφή των νέων Οργανισμών στο τέλος Δεκεμβρίου, πολλές λειτουργίες και στο Υπουργείο Οικονομικών κρατούνται μόνο χάρη στην αυτοθυσία αρκετών υπαλλήλων και σε κάποιες περιπτώσεις στους διωκτικούς μηχανισμούς, χάριν, επίσης, στη γενναιότητα ορισμένων άλλων υπαλλήλων απέναντι σε παράνομες υπηρεσιακές εντολές ή σε κρυφές ή και ανοικτότερες απειλές από μεριάς ελεγχομένων.
Εμείς θα φροντίσουμε να ξαναφέρουμε σε επιχειρησιακή κατάσταση τα διάφορα τμήματα και τις διευθύνσεις του Υπουργείου με μέτρα όχι ερήμην, αλλά σε διαβούλευση με τους διευθυντές και όπου είναι δυνατό και με το σύνολο των εργαζομένων.
Η ριζική αναβάθμιση των πληροφοριακών δομών θα βοηθήσει κι εδώ εξαιρετικά.
Από το σύνολο του προσωπικού του Υπουργείου ζητάμε μόνο ένα πράγμα: Να δώσουν όλες και όλοι τον καλύτερο εαυτό τους το επόμενο διάστημα, δουλεύοντας με εντιμότητα για την υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής και με σεβασμό απέναντι στον πολίτη. Θα έλεγα ότι όσο πιο ταλαιπωρημένος είναι ο πολίτης που έχουν απέναντί τους, όσο πιο μικρή είναι η επιχείρηση που καλούνται ουσιαστικά να βοηθήσουν να σωθεί, τόσο μεγαλύτερο σεβασμό θα πρέπει να έχουν.
Σε ένα ζήτημα μόνο θα είμαστε –αν μου επιτρέπετε να χρησιμοποιήσω τη λέξη- ανελέητοι. Αυτό είναι η διαφθορά.
Όπως έχει ήδη αναγγελθεί, θα προσληφθούν οι απολυμένες καθαρίστριες των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών σε όλη τη χώρα. Πρώτα απ’ όλα, επειδή μέσα στις πιο σκληρές συνθήκες επί ενάμιση χρόνο αυτές οι γυναίκες, που οι περισσότερες βοηθούσαν όλη τη δουλειά των εφοριών έξω από τα δικά τους καθήκοντα και έξω από το ωράριό τους, έγιναν από τα κορυφαία σύμβολα των αγώνων που έδωσαν τα πιο μαχητικά τμήματα των εργαζομένων και του λαού μας για την ανατροπή των πολιτικών κοινωνικού ολοκαυτώματος. Υποκλινόμαστε γι’ αυτό απέναντί τους. Και δεύτερον, επειδή υπάρχουν εφορίες σήμερα -εδώ και ενάμιση χρόνο- με τριτοκοσμικές συνθήκες καθαριότητας για υπαλλήλους και συναλλασσόμενους πολίτες.
Αφιέρωσα όλη σχεδόν την ομιλία μου στα φορολογικά όχι επειδή τα ζητήματα της δημόσιας περιουσίας ή του ΤΑΙΠΕΔ είναι λιγότερο σημαντικά, αλλά επειδή ο συνδυασμός άμεσης φορολογικής ανακούφισης της πλειοψηφίας της κοινωνίας και συγκέντρωσης των δημοσίων εσόδων έχει αυτή τη στιγμή απόλυτη προτεραιότητα.
Θα ήθελα να διαβεβαιώσω, όμως, όλους, φίλους, πολιτικούς και άλλους αντιπάλους, και πριν από όλα τα κινήματα των εργαζομένων στις επιχειρήσεις και τις επιτροπές των κατοίκων και ειδικά την Επιτροπή Αγώνα για το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού -μιας και για άλλα ζητήματα αντίστοιχα έχουν τοποθετηθεί ήδη άλλοι Υπουργοί- ότι κανείς μας δεν ξεχνάει τους αγώνες που δώσαμε μαζί όλα τα προηγούμενα χρόνια. Θα σταθούμε στο ύψος των καθηκόντων τερματισμού της λεηλασίας και περιφρούρησης του δημόσιου χαρακτήρα της δημόσιας περιουσίας, για την πραγματική αξιοποίηση -και όχι εκποίηση, και μάλιστα για ένα ξεροκόμματο- επιχειρήσεων και ακινήτων, για τις ανάγκες της παραγωγικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης της χώρας, για την εξυπηρέτηση των πραγματικών αναγκών του λαού μας, Για ανάκτηση της εργασίας και της αξιοπρέπειας των εργαζομένων και της χώρας που τη συνοδεύει από τη μία, για την ενίσχυση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης από την άλλη.
Θα μου επιτρέψετε, επίσης, να αναφερθώ σε ένα επιμέρους ζήτημα που ωστόσο έχει τη δική του κρισιμότητα. Η νέα ελληνική Κυβέρνηση θα αποκαταστήσει μια κατάφορη αδικία που αφορά 15.000 οικογένειες, στη συντριπτική τους πλειοψηφία μικροομολογιούχους, πολλοί από αυτούς εργάτες μετανάστες σε άλλες χώρες. Και όλοι με μόνο τους έγκλημα ότι εμπιστεύτηκαν στο κράτος τις οικονομίες μιας ζωής. Βάση αυτής της αποκατάστασης θα αποτελέσει η συμφωνία που επήλθε με τους εκπροσώπους τους κατά τη διάρκεια της προηγούμενης Βουλής. Σε ειδικό πλαίσιο θα υπάρξει αντιμετώπιση του προβλήματος των εργαζομένων που τα ομόλογά τους, τούς είχαν δοθεί από το δημόσιο ως εργατικές αποζημιώσεις για την απόλυσή τους.
Θα ήθελα να κλείσω με μια έκκληση προς όλους τους πολίτες: Εμείς θα κάνουμε όσο γρήγορα μας επιτρέπει η δυνατότητα νομοθέτησης το καθήκον μας, εξασφαλίζοντας πέρα από τα παραπάνω και πολλά άμεσα μέτρα προσωπικής ανακούφισης και εκκίνησης της οικονομίας,: Από το, κεντρικής σημασίας, «καμία πρώτη κατοικία να μην βγει πλέον στο σφυρί για χρέη προσωπικά ή επιχειρηματικά προς το δημόσιο», μέχρι την απλοποίηση και τον εξορθολογισμό των διοικητικών προστίμων, το να μην συνεχίζεται η δέσμευση λογαριασμών μισθοδοσίας μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που ουσιαστικά τις κλείνει ή κατασχέσεις ακόμη και αγροτικών επιδοτήσεων, που κανονικά απαγορεύεται, ή δέσμευση εισοδήματος ανθρώπων που τα χρέη τους έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση.
Απ’ όλους τους πολίτες που θέλουν εν μέσω καθεστώτος αφόρητων πιέσεων αυτή η Κυβέρνηση να κρατηθεί σήμερα στη βάση των Προγραμματικών Δηλώσεων του Πρωθυπουργού, και να μπορεί να πετύχει τους στόχους τους ήδη στο άμεσο μέλλον, ζητάμε ένα πράγμα: Χωρίς τους πιο βαρείς εξωτερικούς καταναγκασμούς, χωρίς την απειλή σύλληψης και προσωποκράτησης για χρέη στο δημόσιο, που θα την εξαλείψουμε με εξαίρεση τις μεγάλες υποθέσεις, χωρίς το φόβο κατασχέσεων ακόμη και του ίδιου του σπιτιού τους –και οι κατασχέσεις των καταθέσεων ξέρουμε από ποιους γινόταν μέχρι σήμερα, τα πράγματα είναι πολύ νωπά- τους καλούμε:
Πρώτον, να πληρώσουν την τελευταία δόση ΕΝΦΙΑ του 2014, αυτή του Φεβρουαρίου, και μαζί επίσης την προτελευταία δόση ΕΝΦΙΑ, αυτή του Ιανουαρίου, όσοι δεν το έχουν κάνει. Έτσι θα μπορέσουμε να απαλλαγούμε, με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, από τον ΕΝΦΙΑ οριστικά, ο οποίος για το 2015 προβλεπόταν να είναι άλλα 3,4 δισεκατομμύρια.
Δεύτερον, να πληρώσουν άμεσα μαζί με το ΦΠΑ Φεβρουαρίου και το ΦΠΑ Ιανουαρίου όσοι δεν το έχουν κάνει.
Τρίτον, να ενταχθούν άμεσα, αυτή την εβδομάδα, μέσα στις επόμενες ημέρες, στη ρύθμιση των 100 δόσεων για χρέη προς το δημόσιο όλοι όσοι μπορούν να το κάνουν και δεν το έχουν κάνει.
Δεσμευόμαστε ότι από την άρση των περιορισμών στη ρύθμιση και τα νέα κίνητρα, θα μπορούν να ωφεληθούν όχι μόνο όσοι δεν μπορούν να μπουν σήμερα, επειδή αποκλείονται πρακτικά από τη συγκεκριμένη ρύθμιση, αλλά και όλοι όσοι θα έχουν ήδη ρυθμίσει τα χρέη τους όταν θα ανοίξει η ρύθμιση πρακτικά για όλους.
Για αυτά τα τρία ζητήματα δεν απευθυνόμαστε μόνο σε όλους όσοι στις σημερινές συνθήκες έχουν τη δυνατότητα να τα πραγματοποιήσουν. Απευθυνόμαστε και σε όλους όσοι δεν μπορούν. Ξέρουμε ότι πριν από όλα αυτοί είναι που με νηφαλιότητα θα ζυγίσουν τι έχουν να κερδίσουν και τι να χάσουν. Και είμαστε σίγουροι ότι είναι αυτοί που θα σπεύσουν να το κάνουν, ανεξάρτητα από τη σημερινή πραγματική φοροδοτική τους ικανότητα. Διότι όταν μία κυβέρνηση αρχίζει να σκέφτεται πώς θα αποκατασταθεί η δικαιοσύνη στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων και για τον καθένα ξεχωριστά και δρα σε μια τέτοια κατεύθυνση, το να βοηθήσει πρακτικά, ατομικά να υπάρξουν τα αναγκαία για μισθούς, συντάξεις, παιδεία, υγεία, πρόνοια, πολιτισμό, αθλητισμό, δημόσια έσοδα, είναι πατριωτικό καθήκον και ταυτόχρονα είναι μια προσωπική επένδυση στο μέλλον.
Θα ήθελα, τέλος, να απευθύνω μία παράκληση στους φίλους δημοσιογράφους. Τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου ζητάμε μια χρονική ανάσα για να προσαρμοσθούμε σε ρόλους που μας είναι εντελώς ξένοι με το δικό μας συλλογικό και ατομικό τρόπο. Δώστε μας μια χρονική ανάσα για να μπορέσουμε, όσο πιο συλλογικά γίνεται, μαζί με τους εργαζόμενους στα Υπουργεία, να αρχίσουμε να νομοθετούμε όχι αυτά για τα οποία χρειάζεται μεγάλη και σοβαρή διαβούλευση, αλλά τα πιο άμεσα μέτρα ανακούφισης. Είναι μία περίοδος που χρειάζεται να κάνουμε περισσότερα απ’ όσα λέμε. Και σίγουρα, για το Υπουργείο Οικονομικών ισχύει ότι για κάποια από αυτά που θέλουμε να κάνουμε, για να μην τα θέσουμε σε διακινδύνευση, είναι καλύτερα να μιλήσουμε αφού τα έχουμε κάνει.
Για όλους αυτούς τους λόγους, όπως καταλαβαίνετε, ψηφίζω τις Προγραμματικές Δηλώσεις και δίνω ψήφο εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση.
Σας ευχαριστώ.
………………………………………………………………..
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών, απάντηση σε σχετική αναφορά του βουλευτή του ΚΚΕ Ιωάννη Γκιόκα) : Κύριε Πρόεδρε, θα είμαι συντομότατη.
Πρώτον, αν ρίχνατε μια ματιά στα Πρακτικά –αλλά νομίζω ότι θα πρέπει να το θυμάστε, γιατί είστε πάντα μέσα στην Αίθουσα- της προηγούμενης Βουλής, κύριε συνάδελφε, θα βλέπατε ότι στις περισσότερες περιπτώσεις στις οποίες έκανα αναφορά σ’ αυτό το ίδιο, δηλαδή στο ότι το μόνο πράγμα που άνθισε οικονομικά ήταν ο τουρισμός, αναφερόμουν στους εργαζόμενους. Έχετε απόλυτα δίκιο σε σχέση με τους εργαζόμενους. Έτσι ακριβώς είναι η κατάσταση. Το γεγονός ότι είμαι Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας δεν με κάνει να ξεχνώ αυτά που υποστήριζα ένα μήνα πριν ως Αξιωματική Αντιπολίτευση.
Δεύτερον, δεν υπάρχει πρόβλημα στον τουρισμό μόνο με τους εργαζόμενους. Υπάρχει επίσης και με τα έσοδα. Αν δείτε, θα καταλάβετε ότι για μια τεράστια αύξηση του τουρισμού, τα έσοδα τα οποία εισέρευσαν είναι εντελώς δυσανάλογα. Κι αυτό θέτει πάρα πολλές πλευρές, όπως την πλευρά του τι γίνεται στην πραγματικότητα με τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, όπου δουλεύουν σχεδόν «flat» και γι’ αυτό καταφεύγουν και στη «μαύρη» εργασία. Δηλαδή χρειάζεται ένα συνολικό σχέδιο υπεράσπισης της εργασίας και της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας, το οποίο πρέπει να ακολουθηθεί. Όμως, το υπόλοιπο θέμα της εργασίας και της ανάπτυξης δεν είναι αντικείμενο του Υπουργείου το οποίο εκπροσωπώ.
Τρίτον, όσον αφορά τις φοροαπαλλαγές και τη φοροαποφυγή, που είναι βεβαιότατα θέματα του Υπουργείου Οικονομίας, θα ήθελα να πω ότι εδώ θα είμαστε και τους επόμενους μήνες και νομίζω ότι θα έχουμε την ευκαιρία να τα συζητήσουμε εντελώς συγκεκριμένα.
Τέταρτο και τελευταίο, ποιος θα υπερασπιστεί πρακτικά μια τέτοια Κυβέρνηση σαν τη δική μας; Αυτοί που έχουν ή αυτοί που δεν έχουν;
Και ποιος θα βοηθήσει σήμερα να κρατήσει αυτή η Κυβέρνηση μέσα στις τεράστιες πιέσεις που υφίσταται, οι οποίες παίρνουν και πρακτική μορφή; Αυτοί που έχουν ή αυτοί που δεν έχουν; Νομίζω ότι πριν από όλα -και ίσως- θα το κάνουν οι δεύτεροι, γιατί αυτοί καταλαβαίνουν σε μεγάλο βαθμό τίνος τα συμφέροντα έρχεται να εξυπηρετήσει αυτή η Κυβέρνηση.
Σας ευχαριστώ.
Ομιλία στη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ (10.2.2015) Ομιλία στη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ (10.2.2015) Reviewed by Νάντια Βαλαβάνη on 11:04:00 μ.μ. Rating: 5