Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής στη συνέχιση της συζήτησης και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Κύρωση της από 27 Μαρτίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγουσα ρύθμιση για τη βιωσιμότητα της «Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε.» και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές» (13.5.2015)



ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ 
ΙΣΤ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄ 
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΜΑ΄ 
Τετάρτη 13 Μαΐου 2015 


Συνέχιση της συζήτησης και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Κύρωση της από 27 Μαρτίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγουσα ρύθμιση για τη βιωσιμότητα της «Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε.» και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές» (Α΄35)».







Ομιλία Αναπληρώτριας Υπουργού σχετικά με τις 2 υπουργικές τροπολογίες



ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): 

Πρόκειται για δυο τροπολογίες. Θα ήθελα να διορθώσω τον κ. Καρακατσούλη ο οποίος είπε ότι είμαστε επικίνδυνοι και ο οποίος επέδειξε επικίνδυνη άγνοια. 

 Δεν πρόκειται για τροπολογίες στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Αυτό απαγορεύεται από το Σύνταγμα. Δεν τροποποιείται η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Είτε εγκρίνεται ολόκληρη είτε απορρίπτεται όπως είναι. 

 Είπε πολλά πράγματα που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Εγώ θα πω μόνο το δεύτερο γιατί είναι πολύ χοντρό. Είπε ότι αυτό που κάναμε, το ότι μερικές μέρες μετά την ψήφιση του νόμου φέραμε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, μπορεί να το παρομοιάσει μόνο με αυτό που έγινε –του λέω εγώ γιατί το έζησα, καθώς ήμουν εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ στο συγκεκριμένα γεγονότα- το 2012, όταν ενώ είχε αποδοκιμάσει η Βουλή, έφτιαξαν –είπε- κάτι σαν Πράξη Νομοθετικού Περιεχόμενου και το πέρασαν. 

Θα του πω ότι για μια και μοναδική φορά έγινε αυτό στη θητεία της προηγούμενης Κυβέρνησης. Το βασικό νομοσχέδιο για τις ιδιωτικοποιήσεις του Οκτώβρη του 2012 απορρίφθηκε. Δημιουργήθηκε πλειοψηφία μέσα στη Βουλή, έσπασε το κυβερνητικό μπλοκ και καταψηφίστηκε το άρθρο 4 που είχε 6 διατάξεις και μια τροπολογία-σκούπα του κ. Στουρνάρα που είχε 22 διατάξεις. Σύνολο 26 διατάξεις. Αφού, λοιπόν, η πλειοψηφία της Βουλής καταψήφισε 26 ουσιαστικά χωριστές νομοθετικές ρυθμίσεις, η Κυβέρνηση μέσα σε τρεις μέρες έφτιαξε το πολυνομοσχέδιο του ενός άρθρου και έβαλε αυτούσιες και τις 28 ρυθμίσεις στο νομοσχέδιο του ενός άρθρου. Ή το ψήφιζες ολόκληρο ή έπεφτε η Κυβέρνηση. Αυτό θα ήθελα να ξέρω με τι λογική θεωρεί ότι έχει κάποια αναλογία με αυτό που γίνεται σήμερα. 

Τι έγινε σήμερα; Η Βουλή κατά πλειοψηφία ψήφισε το νόμο για τη ρύθμιση έως 100 δόσεις. Έχω αναφερθεί και στις Επιτροπές και χθες, να μη λέω πάλι τις λεπτομέρειες. Την επόμενη μέρα ήδη μετά το δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου, που κατέθεσα χθες στα Πρακτικά, για τη φοροπαγίδα που έλεγε ότι υπάρχει στα ψιλά γράμματα του νόμου, κινήθηκε η διαδικασία και τη Δευτέρα, ενώ εγώ είχα εγκαταλείψει τις προσπάθειες γιατί δεν προλάβαινε να ανοίξει η ηλεκτρονική δήλωση, όταν έμαθα ότι υπάρχει Πράξη Νομοθετικού Περιεχόμενου για τη Βιομηχανία της Ζάχαρης, πρότεινα να προστεθεί εκεί. 

Τώρα τι σχέση έχει αυτό με ένα κοινοβουλευτικό πραξικόπημα όπου παραβιάζεται η θέληση της πλειοψηφίας της Βουλής, ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του και ας καταλάβει ποιοι είναι επικίνδυνοι –εμείς όπως λέει ο κ. συνάδελφος- ή ποιος έχει επικίνδυνη άγνοια. Μιλάει για πράγματα που δεν ξέρει, που δεν έχουν καμία αναλογία. Και δεν ξέρει καν αν αυτό που προτείνουμε εδώ σαν τροπολογία τροποποιεί την Πράξη Νομοθετικού Περιεχόμενου, που δεν γίνεται βεβαίως από το Σύνταγμα, ή το ίδιο το νομοσχέδιο κύρωσης που βεβαίως μπορείς να φέρεις όσες τροπολογίες κάνει ανεκτές το Σώμα. 

Ας μπούμε όμως στις τροπολογίες. 

Υπάρχει μια σειρά κατεπειγουσών ρυθμίσεων που αφορούν τις φορολογικές δηλώσεις. Να πω από την αρχή ότι έχω δηλώσει σε όλους όσους μου λένε «πώς είναι δυνατόν να φορολογηθούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι αγρότες, όλοι αυτοί από το πρώτο ευρώ», ότι δεν μπορούν να φτιαχτούν δυο φορολογικά νομοσχέδια. Θα φτιάξουμε φορολογικό νομοσχέδιο που θα αφορά τα εισοδήματα του 2015. 

Τι έχουμε πειράξει από το υπάρχον νομοσχέδιο; Κάποιες εντελώς ακραίες, τις πιο ακραίες πραγματικά περιπτώσεις που βρέθηκαν μπροστά μας. Τρεις περιπτώσεις που ψηφίστηκαν μαζί με τη ρύθμιση έως 100 δόσεις -μπορείτε να τις βρείτε ποιες είναι αυτές - και αυτές που φέρνουμε τώρα. 

Πρώτη είναι η ρύθμιση με τα ανείσπρακτα ενοίκια, για την οποία νομίζω ότι δεν χρειάζεται να πω κάτι παραπάνω. Δεν είναι δυνατόν να πληρώνεται φόρος για ενοίκια που δεν έχουν εισπραχθεί. 

Έπειτα, είναι οι τρεις ρυθμίσεις για τους αγρότες. Εδώ έχει πραγματικά ανατραπεί η πραγματικότητα, δεν βρίσκω άλλη εξήγηση. Διότι, αν όντως τις αποσύρω –όπως μου ζήτησε η κ. Αραμπατζή- και πάμε όπως είναι, οι αγρότες θα φορολογηθούν για τις επιδοτήσεις και τις ενισχύσεις, από το πρώτο ευρώ, με 13%. 

ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ: Πού το λέει αυτό; 

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Γιατί; 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Πού το λέει αυτό; Φοβάστε ότι θα πάνε στα φορολογικά δικαστήρια και θα δικαιωθούν κόντρα στους υπηρεσιακούς παράγοντες. Αυτό φοβάστε! 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Δέσποινα Χαραλαμπίδου): Κύριε Βεσυρόπουλε, σας παρακαλώ! 

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Εγώ θα το κάνω, αν επιμείνετε. Αν επιμείνετε, θα το αποσύρω. 

Ξέρετε τι είναι αυτό που λέει ο κ. Κεγκέρογλου ότι έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία, η φορολόγηση των αγροτών; Είναι αγωνία. Ένα κομμάτι, σας λέω, ενδεικτικά, γιατί υπήρχε ένας πάκος τόσος και λέω να πάρω, βρε παιδιά, μερικά να τα φέρω εδώ να τα δείξω, από την ΓΓΔΕ, από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Είναι ο πάκος της αγωνίας, τον 10ο τον 11ο τον 12ο, που απευθύνονταν όλοι. Η ΠΑΣΕΓΕΣ που έλεγε «Τι θα γίνει; Φορολογούμαστε αν δεν πάρετε μέτρα. Θα πάρετε μέτρα για να σταματήσει;» 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Από πού πήγασε αυτό; 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Δέσποινα Χαραλαμπίδου): Κύριε Βεσυρόπουλε, σας παρακαλώ πολύ! (Θόρυβος στην Αίθουσα) 

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Ήταν αγροτικοί σύλλογοι και αγροτικοί δήμοι που απηύθυναν το ίδιο αγωνιώδες ερώτημα. 

Και προκαλώ: Βρείτε μου μια απάντηση -τριών μηνών ερωτήματα είναι αυτά και σας λέω ότι είναι εντελώς ενδεικτικά- που να δόθηκε την περίοδο της προηγούμενης κυβέρνησης σε αυτά τα αγωνιώδη ερωτήματα για το τι θα γίνει με τη φορολογία, που να έλεγε ότι δεν θα φορολογηθούν. Ξέρετε γιατί δεν δόθηκε απάντηση; Εγώ ρώτησα ευθέως. Γιατί θα φορολογηθούν. Είναι απλό. Γιατί έτσι ερμηνεύετε, όχι τη δικιά μας περίοδο, αλλά τη δικιά σας περίοδο. 

Για να μην λέτε περί κεραυνών εν αιθρία, θέλετε να σας πω ότι εδώ έχω το ίδιο αγωνιώδες ερώτημα… 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Δείξτε μου την ερμηνεία. 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Δέσποινα Χαραλαμπίδου): Κύριε Βεσυρόπουλε, σας παρακαλώ! Δεν θα μιλήσετε άλλη φορά! 

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): …που λέει –συγγνώμη, μισό λεπτό για να το βρω κιόλας και να σας το δείξω- «Νέα Δημοκρατία, Γραμματεία Αγροτικών Φορέων», και ρωτάει τα ίδια πράγματα: «Τι θα γίνει;»; Και λέει «Δώστε μας μια απάντηση γιατί αγωνιούν οι αγρότες και πρέπει να έχουμε μια απάντηση για να ξέρουμε» και ρωτάει αν αυτό πρέπει να αλλάξει.

 Τα ξέρετε αυτά; Εγώ μέσα από τη διοίκηση τα πήρα. Βρείτε μια απάντηση που να έχει δοθεί. Μου απάντησαν οι ίδιοι οι άνθρωποι ότι δεν έδωσαν απάντηση γιατί δεν μπορούσαν να δώσουν απάντηση. Η μόνη απάντηση που μπορούσαν να δώσουν στη διάρκεια της διακυβέρνησής σας, ήταν ότι θα φορολογηθούν από το πρώτο ευρώ. 

Κι ερχόμαστε τώρα εμείς –προσέξτε- μετά από ερώτηση που έκανε η Εισηγήτρια του ΚΚΕ και μετά από ερώτηση που έκανε ο κ. Κεγκέρογλου, οι οποίοι χρόνια δουλεύουν -και ο ένας και ο άλλος- με αγρότες και ξέρουν πολύ καλά την κατάσταση, λέγοντάς μας «Τι θα κάνετε»; Πριν εκδηλώσουμε εμείς τις προθέσεις μας γι’ αυτό, μας ρωτούσαν τι θα κάνουμε. Και απαντήσαμε, με αυτό που φέρνουμε τώρα για να νομοθετηθεί εδώ, πού λέει τι; 

Πρώτον, οι αποζημιώσεις –κι εδώ ρωτάει μέσα για τις αποζημιώσεις- δεν θα φορολογηθούν ανεξάρτητα από πλαφόν, γιατί είναι φοβερό να σκέφτεται κανείς ότι είναι δυνατόν να φορολογηθούν ποτέ οι αποζημιώσεις και δεύτερον, οι επιδοτήσεις και οι ενισχύσεις μέχρι 12.000 ευρώ. Πώς μπήκε το 12.000 ευρώ; Το ψάξαμε αναλυτικά -δεν είναι εδώ τώρα ο αρμόδιος Υπουργός- και οι συγκεκριμένες πληροφορίες που υπήρχαν ήταν ότι καλύπτει –εγώ δεν το είπα, προτίμησα να πω πάνω από το 90% και θα σας πω γιατί- το 97%. 

Γιατί όμως; Επειδή θα πληρωθούν και από προηγούμενες χρονιές, πάει γύρω στο 90%. Αν αυτό, δηλαδή, ήταν πάγια και όχι μεταβατική διάταξη θα ήταν το 3% των μεγαλοαγροτών. Οι φτωχοί και οι μεσαίοι αγρότες φεύγουν. 

Κι ένα τρίτο που ρυθμίζεται εδώ, εκτός από το θέμα του ότι δεν φορολογούνται ουσιαστικά οι αποζημιώσεις και οι ενισχύσεις, είναι ότι δημιουργείται ένα αφορολόγητο από 2.000 ευρώ μέχρι 12.000 ευρώ. Η μεγαλύτερη μάζα των ενισχύσεων κι αποζημιώσεων είναι μέχρι 2.000 ευρώ, για να μην κοροϊδεύουμε τον κόσμο, να πούμε τα πράγματα δηλαδή όπως είναι. 

Γιατί αυτό που έγινε σήμερα εδώ με τους αγρότες είναι κοροϊδία, δεν υπάρχει άλλη ερμηνεία.

 Τι άλλο κάναμε; Ξέρετε πόσο ήταν η προκαταβολή; Ήταν 55%. Μόνο οι αγρότες που υπέβαλαν για πρώτη φορά δήλωση είχαν το μισό, δηλαδή 27,5%. Εμείς φέραμε τώρα μια διάταξη, όπου το 55% γίνεται 27,5% και για αυτούς που υποβάλλουν δήλωση για πρώτη φορά, που είναι ή νέοι αγρότες ή πιο μικροί αγρότες που δεν είχαν ξαναϋποβάλλει, οι οποίοι είχαν το 27,5%, θα πάει στο 13,75%, για να λέμε επιτέλους τα πράγματα με το όνομά τους. Για να κλείσω με τους αγρότες τα πράγματα τελικά είναι αυτά. 

Τι θα γίνει αν τελικά αποσύρω την τροπολογία; Απευθυνθείτε στην ΓΓΔΕ να σας δώσει απάντηση. Θα φορολογηθούν κανονικά. Αυτή είναι η κατεύθυνση που έχει δοθεί για τις φορολογικές δηλώσεις, έτσι όπως απαντά η αρμόδια Αρχή με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, «the independent tax authority», που λέει ο κ. Ντάισελμπλουμ. 

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Γιατί δεν νομοθετείτε, λοιπόν, να μην φορολογούνται; 

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑNH (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Θα το νομοθετήσουμε το δεύτερο μισό. 

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Γιατί δεν το νομοθετείτε τώρα, αφού υπάρχει ασάφεια; 

ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ: Να μην φορολογούνται καθόλου. 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Δέσποινα Χαραλαμπίδου): Κύριε Μητσοτάκη, κυρία Αραμπατζή, σας παρακαλώ! 

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑNH (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Φέρνετε οι αγρότες να φορολογούνται από το πρώτο ευρώ, δηλαδή η μικρή και η μεσαία αγροτιά όλοι μέσα, σας φέρνουμε μια ρύθμιση που φορολογείται μόνο το πιο πάνω τμήμα και έχετε πρόβλημα. Δηλαδή, αυτό είναι πραγματικά… 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΠΑΒΙΤΣΑΣ: Είναι απίστευτο, είναι θράσος. 

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Απίστευτο είναι αυτό που λέτε εσείς. 

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑNH (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Πρακτορεία ΟΠΑΠ. Πραγματικά έχουμε δει τους πάντες και θα έχουν έρθει και σε εσάς -το ξέρετε- με το μαχαίρι στο λαιμό. Τους λέγαμε ότι θα το νομοθετήσουμε αυτό στο δεύτερο μισό, μας έλεγαν ότι τα μισά πρακτορεία θα έχουν κλείσει.

 Είναι μια μικρή κάλυψη επισφαλειών που θεωρούν ότι είναι θέμα ζωής ή θανάτου. Και αυτά τα ποσά που λέει εδώ δεν είναι έσοδα των πρακτορείων μέχρι 500.000 ευρώ 1,5% και πάνω από 500.000 ευρώ 1%, είναι αυτά που πάνε στον ΟΠΑΠ. 

Τέταρτον, απαλλαγή των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος όταν αποκτούν αποκλειστικά έσοδα κατά την επιδίωξη – εκπλήρωση του σκοπού τους, π.χ. από τις συνδρομές των μελών τους, τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου, διότι θα έπρεπε και όλοι οι σύλλογοι των γονέων και κηδεμόνων να υποβάλλουν και για αυτά που δεν φορολογούνται φορολογική δήλωση. 

Κατά αντιστοιχία, οι άτυπες ενώσεις ιδιοκτητών και ενοίκων κάθε πολυκατοικίας ή κτιρίου γραφείων επίσης απαλλάσσονται. Όταν δεν αποκτούν φορολογικό εισόδημα δεν υποχρεώνονται πλέον σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. 

Τελευταίο, έκπτωση 2%. Το παλιό 1,5% έχει καταργηθεί εδώ και δύο τουλάχιστον οικονομικά έτη για όσους πληρώνουν εφάπαξ έως 31 Ιουλίου και τις δύο άλλες δόσεις. Να διευκρινίσω ότι αυτό δεν έχει καμμία σχέση με το bonus των συνεπών φορολογούμενων, που θα θεσπιστεί για όσους πληρώνουν κανονικά τις τρεις τελευταίες χρονιές. Η τρίτη θα είναι το εισόδημα του 2015 από το δικό μας φορολογικό νομοσχέδιο. 

Άκουσα ότι θεωρείται μικρό. Δεν λέω ότι είναι μεγάλο, αλλά θα σας πω ότι για κάποιον που μπορεί να συγκεντρώσει αυτά τα λεφτά ή πολύ περισσότερο τα έχει στην τράπεζα, ώστε να πληρώσει μπροστά, συμφέρει εξαιρετικά, διότι γίνεται για προεξόφληση πέντε μηνών αυτό το 2%, Ιούλιο με Νοέμβριο, που σημαίνει ότι είναι 0,4% το μήνα, δηλαδή 4,8% ετήσιο επιτόκιο. Σας λέω ότι οποιαδήποτε προθεσμιακή κατάθεση σήμερα, κινείται στο 1%, άντε 1,2%, 1,3% maximum. Είναι ένα προεξοφλητικό επιτόκιο τετραπλάσιο από το καλύτερο επιτόκιο που προσφέρουν για πολύ μεγάλα ποσά οι τράπεζες και συμφέρει όσους έχουν αυτήν την οικονομική δυνατότητα να πάρουν τα λεφτά από την τράπεζα και να πληρώσουν εφάπαξ βοηθώντας και το κράτος. 

Υπάρχει ένα λάθος στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που λέει ότι αυξάνεται το 1,5% και γίνεται 2%. Δεν υπάρχει 1,5% όχι μόνο στη νομοθεσία του καλοκαιριού του 2013, που για πρώτη φορά ισχύει για το οικονομικό έτος 2014, αλλά είχε καταργηθεί ήδη και δεν υπήρχε ούτε για το οικονομικό έτος 2013.

 Η δεύτερη τροπολογία αφορά τη ρύθμιση έως εκατό δόσεις του ν.4321, σε σχέση με το πρόβλημα της κατάσχεσης υπέρ δημοσίου των τραπεζικών λογαριασμών οφειλετών, φυσικών προσώπων ή επιχειρήσεων που ήθελαν ή θέλουν να μπουν στη ρύθμιση. 

Κοιτάξτε, να λέμε τα πράγματα απλά. Υπάρχει ένα πανελλαδικό πρόβλημα. Πριν ανοίξει η ρύθμιση, ενώ είχε ψηφιστεί ο νόμος, εδώ και ενάμισι μήνα περίπου –η ρύθμιση πήρε είκοσι ημέρες- άρχισαν να έρχονται βροχή θέματα απ’ όλη την Ελλάδα ότι έχουν μαζέψει μερικά λεφτά να μπουν στη ρύθμιση και τους παγώνουν τους λογαριασμούς. 

Παρόλο που έκανα έκκληση, ο ίδιος ο φορολογικός μηχανισμός έχει τους δικούς του κανόνες και στη συγκεκριμένη περίπτωση συνεχίστηκαν ουσιαστικά με αυτόν τον τρόπο να παρεμποδίζονται να μπουν στη ρύθμιση. Αυτό είναι ένα πραγματικό πρόβλημα, το συζητήσαμε με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Μας υπέδειξαν ότι δεν λύνεται με ΠΟΛ και πρέπει να λυθεί με νομοθετική ρύθμιση. Με βάση αυτή, αυτός που πριν δέκα μέρες του πάγωσαν τους λογαριασμούς -πρέπει να είναι ένα δεκαήμερο για να λειτουργήσει αυτό- πρέπει να κάνει κανονικά την ηλεκτρονική δήλωση, να πάει στον έφορο -οι έφοροι ζητάνε εγκύκλιο ή νομοθετική ρύθμιση για να το κάνουν- και ο έφορος να κινήσει τη διαδικασία απόδοσης από την τράπεζα και κάλυψης της ρύθμισης. Λέω δέκα ημέρες, γιατί δέκα μέρες έχει η τράπεζα δικαίωμα να κατακρατήσει τα χρήματα μέχρι να τα αποδώσει στο κράτος. 

 Να σας πω ότι σε σχέση με τη δεύτερη τροπολογία έκανα λάθος. Αυτό ήταν το τελευταίο της πρώτης τροπολογίας. Υπάρχουν τρία θέματα. Τα λέω εντελώς επιγραμματικά. 

Το πρώτο άρθρο παρατείνει την προθεσμία υποβολής της δήλωσης Ε9 για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις μέχρι καταληκτικής ημερομηνίας 30 Ιουνίου χωρίς συνέπειες. Μας το έδωσαν από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και είναι βάσιμο. 

Το δεύτερο άρθρο απαντάει σε ένα αίτημα χιλιάδων ανθρώπων απ’ όλη την Ελλάδα που έχουν παραδώσει τις πινακίδες τους. Τους δίνει τη δυνατότητα, όπως έγινε και πέρσι για πρώτη φορά, να μπορέσουν να πάρουν πίσω τις πινακίδες τους, πληρώνοντας όχι όλο το χρόνο, όπως είναι τώρα, αλλά μόνο τους μήνες, ξεκινώντας από το μήνα που θα κάνουν αίτηση. 

 Όσον αφορά το τρίτο άρθρο, επιτρέψτε μου να το πω πιο χαλαρά, που λέει ο κ. Κουτσούκος, γιατί είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό άρθρο και έτσι όπως είναι στην τροπολογία, δεν καταλαβαίνει κανένας περί τίνος πρόκειται. Μπαίνει στη ρύθμιση κάτι που υπήρχε πρόθεση, αλλά επειδή είχε μπει η λέξη «φορολογικές» δεν γινόταν. Βεβαιωμένες και μη φορολογικές οφειλές και έσοδα υπέρ τρίτων από τα οποία δεν κόβεται τίποτα, αλλά αξιοποιούν το θέμα –δεν υπάρχει καμία απομείωση- έως εκατό δόσεις. Ζήτησα από τη φορολογική διοίκηση, από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων, για να μην λέω ένα – δύο, να μου κάνουν έναν κατάλογο για το ποιους αφορά, όσο γίνεται πιο συνεκτικό. 

Σας διαβάζω τον κατάλογο: πρόστιμα διοικητικών αρχών, Πολεοδομίας, αυθαίρετης χρήσης, Τροχαίας, Λιμενικού, διαφόρων Υπουργείων, Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, Επιτροπής Ανταγωνισμού. 

Καταλογισμοί δημοσίων υπαλλήλων: Τα νοσήλια, τα δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων, τα τέλη χρήσης μηχανημάτων έργου, το τίμημα εκποιηθέντος ακινήτου του δημοσίου, η αποζημίωση αυθαίρετης χρήσης, τα μισθώματα κινητής και ακίνητης περιουσίας του δημοσίου, τα μισθώματα θαλασσίου χώρου, τα δικαστικά έξοδα, οι χρηματικές ποινές καταδικασθέντων, οι καταπτώσεις εγγυημένων από το ελληνικό δημόσιο δανείων, τα λοιπά δάνεια, τα ποσά που εισπράττονται υπέρ διαφόρων τρίτων, όπως υπέρ Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υπέρ ταμείων και ασφαλιστικών φορέων, Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, για παράδειγμα νοσοκομείων κ.λπ.. 

Επιτρέψτε μου να κλείσω -δεν έχω χρόνο να τα πω όλα αυτά- με μια κουβέντα, ότι για το ζήτημα της φορολογικής συνείδησης, πρέπει να μην έχεις 40% του ΑΕΠ ληξιπρόθεσμα δάνεια μόνο ως προς το δημόσιο, εκτός από τις τράπεζες και τα ασφαλιστικά ταμεία, για να το θέτεις πρώτο. Είναι πάρα πολύ βασικό, αλλά αν το θέσεις πρώτο, σημαίνει ότι από το 40% θα πας στο 80% και θα κλείσει συνολικά. 

Στον κ. Χατζηδάκη ήθελα να πω -το είπα και στην Επιτροπή- ότι δεν έχω κανένα πρόβλημα με την αριστερή μου συνείδηση, γιατί με ξαναρωτήσατε. Όταν έχω πρόβλημα, να είστε βέβαιος ότι θα το πω. Δεν έχω κανένα πρόβλημα, επειδή είμαι Υπουργός, να μην το πω, όταν χρειαστεί να υπερασπιστώ κάτι με το οποίο δεν συμφωνώ. 

 Θεωρώ ότι η πολιτική ηθική του να μπορέσουμε τους μικρομεσαίους να τους διευκολύνουμε και να βάλουμε και τους μεγάλους χρεοφειλέτες επίσης να πληρώσουν λέγοντάς τους -το είπα από την πρώτη στιγμή που ήρθε εδώ ο νόμος, πολύ πριν από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου- ότι κατευθείαν θα τους περιμένει μόλις τελειώσει η ρύθμιση όσους δεν έχουν μπει και ότι θα έχει πολύ σοβαρές συνέπειες, νομίζω ότι αυτό δεν είναι θέμα πολιτικής ηθικής της Αριστεράς, αλλά θέμα κοινής ηθικής, όπως την αντιλαμβάνεται η μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας. 

Στον κ. Βεσυρόπουλο ήθελα να πω ότι δεν είπα ότι δεν ξέρω να κάνω τη φορολογική μου δήλωση. 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Σχήμα λόγου ήταν. 

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Είπα ότι δεν έχω εγώ η ίδια συμπληρώσει ποτέ φορολογική δήλωση. Το υπόλοιπο που δεν είπα είναι ότι από τα σαράντα χρόνια της κοινής μας ζωής, τα τριάντα εννέα τη συμπλήρωνε ο άντρας μου, χωρίς καμμία βοήθεια λογιστή. Και το «πόθεν έσχες» και όλα όσα είναι κατατεθειμένα ο άντρας μου τα έχει συμπληρώσει. Του είχα εμπιστοσύνη, εν πάση περιπτώσει, γι’ αυτό δεν ανακατεύθηκα και όχι επειδή δεν ήθελα ή επειδή τα άφηνα στο λογιστή μου ή οτιδήποτε άλλο. 

 Τελειώνω με το εξής προς τον κ. Κεγκέρογλου και τον κ. Κουτσούκο. Ήθελα να σας πω διάφορα, κύριε Κουτσούκο, αλλά δεν προλαβαίνω, δυστυχώς. Θέλω να πω σε όλους όσους μιλούν για μεθοδεύσεις ότι ελπίζω να αφήσαμε πίσω ότι κόβονται πρόστιμα των λαθρεμπόρων κτλ. 

Τι να σας πω τώρα; Επειδή δεν ήξερα πώς να αποδείξω ότι δεν είμαι ελέφαντας, έφτασα κι εγώ σε τέτοιο σημείο που σε μάζωξη πριν από ένα μήνα εξήντα τελωνειακών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων με θέμα το λαθρεμπόριο τούς ρώτησα: «Η ρύθμιση που κάναμε με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου κόβει οποιοδήποτε πρόστιμο από τον Τελωνειακό Κώδικα;». Μου απάντησαν ομόφωνα «όχι». 

 Τι άλλο να κάνω, δηλαδή; Θέλετε να σας τους φέρω και τους εξήντα να υπογράψουν κανένα χαρτί και να το μοιράσουν εδώ πέρα; Δεν είναι συριζαίοι οι άνθρωποι. Είναι οι διευθυντές και τα βασικά στελέχη που ασχολούνται με τα τελωνεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. 

Όσον αφορά την περιβόητη, καραμπινάτη, σκανδαλώδη μεθόδευση, μια και έτυχε να τον έχουμε εδώ, θα σας συστήσω τον κ. Στέφανο Ηλιού, δημοσιογράφο ειδικευμένο στο Φορολογικό Δίκαιο, που έβγαζε επί δεκαετίες το περίφημο «Φορολογικό Δελτίο», το οποίο χρησιμοποιούσαν όλοι όσοι έκαναν φορολογικές δηλώσεις. Δεν τον ήξερα τον άνθρωπο. 

 Όταν το Σάββατο βγήκε η ιστορία με τον «Ελεύθερο Τύπο», όλη την Κυριακή έψαχνα το θέμα. Μου είχαν δώσει το τηλέφωνό του, επειδή έχει προτάσεις για τα έσοδα και τον πήρα τηλέφωνο. Μου είπε και αυτός, όπως και δικαστές και η κ. Σαββαΐδου και διάφοροι άλλοι που είχα ρωτήσει ότι μπορεί να κοπεί βεβαίως και αυτός μάλιστα μου είπε ότι έχει γίνει επανειλημμένα. 

Την άλλη ημέρα μου έφερε και από το 2010, που ήσασταν κυβέρνηση, κύριε Κουτσούκο -τα έχω εδώ να σας τα δείξω, δεν προλαβαίνω να τα διαβάσω- τη ρύθμιση που κόβει αυτά ακριβώς που κόβουμε και εμείς κατά ποσοστό. Τα ίδια ακριβώς πράγματα κόβει και η πρώτη φορά που κόπηκαν αυτά ήταν το 1997.

 Τη Δευτέρα, όταν εμφανίστηκε η δυνατότητα αυτή, γιατί την Κυριακή το βράδυ είχα αποφασίσει ότι δεν γίνεται τίποτα, γιατί δεν υπάρχει νομοσχέδιο ώστε να προλάβει να περάσει, μου έφερε ο άνθρωπος αυτός στο γραφείο μου να μου δείξει ποιες είναι αυτές οι ρυθμίσεις. Επειδή μόλις είχα μάθει για την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, τον παρακάλεσα -πρώτη φορά συναντιόμασταν- και έκατσε σε ένα γραφείο χωρίς νομικά βιβλία και μου έγραψε την περίφημη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Πρώτη φορά βλεπόμαστε και είχαμε μιλήσει για πρώτη φορά την προηγούμενη ημέρα. 

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Ποιος είναι από τους τέσσερις; 

ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Είναι ο τελευταίος κύριος. Είναι ο ανιψιός του ιστορικού στελέχους της Αριστεράς κ. Ηλία Ηλιού. 

Δεν λέω τίποτα άλλο. Αυτά είχα να πω. ………………………………………………………………….. 

 ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): 

Ήθελα να κάνω απλώς μια διευκρίνιση για το θέμα του γεωργικού εισοδήματος, ώστε να καταλάβετε γιατί δεν απαντούσε στις σχετικές ερωτήσεις η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. 

Σας διαβάζω: «Αθήνα, 28 Νοεμβρίου 1997. Υπουργείο Οικονομικών, Γενική Διεύθυνση Φορολογίας, Διεύθυνση Φορολογίας Εισοδήματος. Θέμα: Οδηγίες και διευκρινίσεις για τη διαδικασία προσδιορισμού του καθαρού γεωργικού εισοδήματος, με την αντικειμενική μέθοδο που προβλέπεται από το άρθρο 42 του ν. 2238/1994». Αυτό ίσχυε μέχρι πρόσφατα, το οποίο και λέει: «Τρόπος υπολογισμού του καθαρού γεωργικού εισοδήματος: Η μέθοδος υπολογισμού του καθαρού γεωργικού εισοδήματος είναι η ακόλουθη. Από το σύνολο της ακαθάριστης προσόδου, αφαιρούνται οι χρηματικές δαπάνες γεωργικής εκμετάλλευσης. Στην ακαθάριστη πρόσοδο περιλαμβάνονται». 

Άρα, αφαιρείς τις δαπάνες και τα υπόλοιπα φορολογούνται. 

Δεν σας διαβάζω τα άλλα. 

«Οι εισπράξεις από τη διάθεση πάσης φύσεως γεωργικών προϊόντων σε τρίτους, επιδοτήσεις και αποζημιώσεις παραγωγής». Όλα αυτά τα χρόνια με την αντικειμενική μέθοδο από το πρώτο ευρώ, βγάλε τις δαπάνες… ……………………………………………………………………………………
Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής στη συνέχιση της συζήτησης και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Κύρωση της από 27 Μαρτίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγουσα ρύθμιση για τη βιωσιμότητα της «Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε.» και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές» (13.5.2015) Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής στη συνέχιση της συζήτησης και ψήφιση επί της αρχής, των  άρθρων και  του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Κύρωση της από 27 Μαρτίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγουσα ρύθμιση για τη βιωσιμότητα της «Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε.» και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές» (13.5.2015) Reviewed by Νάντια Βαλαβάνη on 7:06:00 μ.μ. Rating: 5