Ομιλία επί της αρχής στην Ολομέλεια της Βουλής σχετικά με το Πολυνομοσχέδιο με θέμα τη διάλυση της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (16.7.13)
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Κυρίες και κύριοι Βουλευτές της Συγκυβέρνησης, με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας έχουν αναρτηθεί ηλεκτρονικά στις ιστοσελίδες των κατά τόπους Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πίνακες με τα πλήρη στοιχεία των «προγραμμένων» 2.500 καθηγητών, κυρίως γυναικών, της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και των ελάχιστων δεκάδων καθηγητών Ισπανικών και Ιταλικών της Δευτεροβάθμιας Γενικής Εκπαίδευσης, αυτών που διορίστηκαν πανηγυρικά ελάχιστα χρόνια πριν για το περίφημο «σχολείο γλωσσομάθειας» της κ. Διαμαντοπούλου.
Το γεγονός ότι δημοσιοποιούνται στο πανελλήνιο αλλά και προσωπικά σε κάθε καθηγητή μέσω τηλεφωνήματος, διαθεσιμότητες και απολύσεις, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στο παρόν νομοσχέδιο, πριν αυτό εισαχθεί για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής, αποτελεί εξευτελισμό του νομοθετικού ρόλου της Βουλής και μετατρέπει τη διάκριση των εξουσιών σε απλή καρικατούρα.
Μετά, επάνω σε αυτά τα ερείπια που δημιουργεί η Κυβέρνηση και η πολιτική της, μπορεί να έρχεται βέβαια ο κάθε κ. Κασιδιάρης και να καταγγέλλει ότι η Βουλή αποτελεί την καταστροφή της κοινωνίας, αντίθετα προφανώς από τυχόν χούντες ή Φύρερ. Αυτό θίγει όλους τους Βουλευτές –δεν λέω για τον κ. Κασιδιάρη, αλλά γι’ αυτήν την κατάσταση: Καθέναν από εμάς που θα καταψηφίσουμε το πολυνομοσχέδιο και επί της αρχής, καθώς το θεωρούμε βήμα επιτάχυνσης της πορείας καταστροφής της χώρας. Θίγει όμως και καθέναν από εσάς, τους Βουλευτές της Συγκυβέρνησης, ακόμη και όσους πιστεύετε ότι χρειάζεται να σπάσει το λεγόμενο «ταμπού των απολύσεων στο δημόσιο»: Γιατί σας θεωρεί δεδομένους. Πρόκειται για στάση ανυπόκριτης περιφρόνησης στην ελευθερία συνείδησης που έχει ο κάθε Βουλευτής, και εμείς και εσείς, στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας.
Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που εκφράζεται μία τέτοια διάθεση από τη μεριά της Κυβέρνησης. Πρώτη φορά, όμως, αυτό γίνεται με τόσο αφρόντιστο τρόπο, με παιχνίδια αριθμών και κλείσιμο αυτιών και ματιών στο γεγονός ότι αφορά τη διάλυση της ζωής πολλών ανθρώπων. Στη θέση σας θα «πλήρωνα» αυτή τη στάση με το μοναδικό νόμισμα που μπορεί να αποτρέψει την επανάληψή της στο μέλλον: Με καταψήφιση των άρθρων για τη διάλυση όλων των αναφερόμενων δημοτικών και εκπαιδευτικών θεσμών και τις απολύσεις ή την «κινητικότητα προς τον ιδιωτικό τομέα» -σύμφωνα με τη μεταμοντέρνα ορολογία των Μνημονίων- των 8.500 ανθρώπων, εκπαιδευτικών και δημοτικών υπαλλήλων, που άμεσα αφορά.
Βεβαίως, πέρα από το ζήτημα της δημοκρατίας, υπάρχουν άλλες ζωτικές πλευρές που επιβάλλουν μία τέτοια καταψήφιση. Πρώτον, πρόκειται για ιδιωτικοποίηση της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής-Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με διάλυση του βασικού κορμού της Δημόσιας, καθώς στους 2 τομείς, επαγγελμάτων υγείας και εφαρμοσμένων τεχνών, και στις 8 από τις 46 ειδικότητες, που συνολικά καταργούνται, φοιτά το 60% συνολικά των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ή, μάλλον, των μαθητριών, αφού στην πλειοψηφία τους είναι κορίτσια.
Χθες άκουσα πολύ προσεκτικά τα επιχειρήματα του Υπουργού Παιδείας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής. Ο κ. Αρβανιτόπουλος κατ’ ουσίαν επιβεβαίωσε ότι πρόκειται για Διάλυση της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Εκπαίδευσης. Γιατί τι άλλο σημαίνει ο ισχυρισμός του ότι οι σχετικές ειδικότητες δεν καταργούνται, καθώς υπάρχουν ανάλογα ΙΕΚ και ΤΕΙ, στα οποία μπορούν να φοιτήσουν τα παιδιά; Μα, πρόκειται για άλλα παιδιά, άλλων ηλικιών και άλλου μορφωτικού επιπέδου. Η καταργούμενη βαθμίδα είναι μεταγυμνασιακή, δηλαδή πάνε δεκαπεντάχρονα, ενώ τα ΙΕΚ είναι μεταλυκειακή και τα ΤΕΙ ανήκουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση - και οι σπουδαστές όλων είναι πάνω από 18 χρονών.
Οι συντάκτες του νομοσχεδίου ξέρουν καλά πού στέλνουν τα παιδιά από τα πιο φτωχά και λαϊκά στρώματα, που παρακολουθούσαν τα καταργούμενα ΕΠΑΣ και ΕΠΑΛ: Όσα από αυτά είναι σε θέση οι γονείς τους να πληρώσουν στις συνθήκες της κρίσης, στους φίλους σχολάρχες της ιδιωτικής εκπαίδευσης υλοποιώντας ένα πάγιο αίτημά τους. Τα υπόλοιπα, λόγω και της ανεργίας των νέων -που είναι ακόμη μεγαλύτερη ανάμεσα στα κορίτσια-, κυριολεκτικά εκτός εκπαιδευτικού συστήματος μετά την αναγκαστική εκπαίδευση, στο δρόμο.
Επιπλέον, η πρόταση του Υπουργείου να προσλάβει για μία και μοναδική χρονιά απολυμένους καθηγητές ως ωρομίσθιους με τα μισά λεφτά, για να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους τα 20.000 παιδιά της Α’ τάξης των ΕΠΑΣ και της Β’ τάξης των ΕΠΑΛ, που αυτή τη στιγμή βρίσκονται «στον αέρα», υποδηλώνει ότι το Υπουργείο θεωρεί δεδομένο ότι το φάσμα της πείνας θα κάνει τους καθηγητές να συρθούν στα γόνατα - όπως λαθεμένα υπολόγιζε και στην περίπτωση της ΕΡΤ.
Θα ήθελα να απευθυνθώ στον Υπουργό Παιδείας σχετικά με κάποιες εξηγήσεις που μας έδωσε. Υπάρχουν σχολές, όπως αυτή της ΕΠΑΣ Αργυροχρυσοχοΐας στη Στεμνίτσα, που έχει μεγάλη παράδοση σε αυτή την εξαιρετική εφαρμοσμένη τέχνη τόσο ως σχολή όσο και ως τέχνη στην περιοχή εδώ και αιώνες. Πέρυσι είχε 45 νέους μαθητές. Λειτουργεί σε δημοτικό κτήριο χωρίς νοίκι και στηρίζεται οικονομικά από όλους τους τοπικούς θεσμούς, όπως μαρτυρεί η παρέμβαση του Δήμου Γορτυνίας, που κάνει έκκληση και προειδοποιεί για μεγάλη απώλεια επισκεπτών και εσόδων, αν κλείσει η Σχολή, για την οποία το δημόσιο επιβαρύνεται με 15.000 ευρώ, που είναι η ετήσια επιχορήγηση, και με τους μισθούς των 4 εκπαιδευτικών της.
Αυτή η σχολή θα μετατραπεί σε ΙΕΚ; Ή το Υπουργείο σβήνει με το σχετικό άρθρο του πολυνομοσχεδίου μια παράδοση αιώνων και καλεί άλλα, μεγαλύτερα παιδιά, να φοιτήσουν σε ΙΕΚ που βρίσκονται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά;
Θα καταθέσω για τα Πρακτικά τα σχετικά υπομνήματα –θα σας τα δώσω όλα μαζί για να μην καθυστερούμε: Από τον Σύλλογο Βρεφονηπιοκόμων Ελλάδας, που προέρχονται ακριβώς από αυτή τη βαθμίδα. Από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Βρεφονηπιαγωγών ΤΕΙ, που δεν θεωρούν βέβαια ότι φτάνουν οι των ΤΕΙ. Από τους 30 μαθητές του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας του 1ου ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας –υπογράφουν με τα ονόματά τους-, το οποίο καταργείται. Από την Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης του Σιβιτανιδείου Ιδρύματος. Από τον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Ειδικής Αγωγής, οι οποίοι επισημαίνουν το κυριολεκτικό έγκλημα ότι ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς που τίθενται σε διαθεσιμότητα και δρομολογούνται για απολύσεις, βρίσκονται εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής που υπηρετούν σε οργανικές θέσεις και λειτουργικά κενά σε ΕΕΕΕΚ και ΤΕΕ ειδικής αγωγής α’ και β’ βαθμίδας. Το κοινό υπόμνημα των οκτώ ΕΠΑΣ Αργυροχρυσοχοΐας σε ολόκληρη την Ελλάδα. Την Ανοιχτή Επιστολή της Σχολής Αργυροχρυσοχοΐας Στεμνίτσας, που την υπογράφουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, όλοι οι τοπικοί φορείς, ο δήμαρχος, το τοπικό συμβούλιο, το εκκλησιαστικό συμβούλιο, ο πολιτιστικός εξωραϊστικός σύλλογος, ο Πατριωτικός Σύνδεσμος Τρικολώνων, το Σωματείο Ιδιοκτητών Τουριστικών και Επισιτιστικών Επιχειρήσεων Στεμνίτσας, κάτοικοι της Στεμνίτσας, μαθητές και απόφοιτοι της ΕΠΑΣ Στεμνίτσας.
Σας καταθέτω την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Γορτυνίας, με θέμα αυτή την ΕΠΑΣ, αλλά και την απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Πελοποννήσου, που λέει ότι τυχόν κατάργηση αυτής της Σχολής, βάζει θέμα πολιτιστικής κληρονομιάς και χρειάζεται να υπερασπιστούμε την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Επιτρέψτε μου ένα θέμα και κλείνω, κύριε Πρόεδρε.
Επιτρέψτε μου να κλείσω με το εξής. Δεύτερον, πρόκειται επίσης για διάλυση συνολικότερα της Δευτεροβάθμιας Δημόσιας Τεχνικής Εκπαίδευσης.
Το σύνολο των καταργούμενων ειδικοτήτων θα συμπαρασύρει και στο κλείσιμο των ΕΠΑΣ και ΤΕΛ σε όλη τη χώρα, που θα έχουν μείνει με 1-2 μη καταργούμενα τμήματα.
Η κατάργηση, όμως, ακόμα και των «εν υπνώσει» «ανδρικών ειδικοτήτων», μια μεγάλη γκάμα από τα λεγόμενα επαγγέλματα οικοδομής -ηλεκτρολόγος, υδραυλικός κ.λπ.- μέχρι εκείνα της βιομηχανίας, αποδεικνύει ξεκάθαρα ότι δεν υπάρχει κανένας προσανατολισμός σε οποιαδήποτε προοπτική ανάπτυξης της χώρας, ανάκτησης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, όχι μόνο για το παρόν αλλά και για το μέλλον.
Το επισημαίνει και η ΓΣΕΒΕΕ σε υπόμνημά της για αυτό ακριβώς το θέμα, την κατάργηση της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Εκπαίδευσης, στο οποίο λέει ότι «το παράδοξο είναι ότι αυτή η σκανδαλώδης απόφαση γίνεται με πρόσχημα την περιβόητη «σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας», ενώ στην περίπτωση αυτή πρόκειται στην πραγματικότητα για αποσύνδεση της εκπαίδευσης από την αγορά εργασίας».
Ανάμεσα στα σημειολογικά καπρίτσια της τρόικας «να χυθεί αίμα» - σαν τον γίγαντα του παραμυθιού, που έλεγε «ανθρώπινο κρέας μου μυρίζει» - και την απολύτως πραγματιστική επιβολή της διάλυσης αντί της απολύτως αναγκαίας ανασυγκρότησης και ενίσχυσης - των πιο χρήσιμων τμημάτων του Δημοσίου Τομέα, δεν θυσιάζεται μόνο το παρόν της χώρας και των ανθρώπων της, αλλά και το μέλλον.
Σας υπενθυμίζω ότι πριν από ελάχιστες μέρες δόθηκε στη δημοσιότητα η έκθεση του Γερμανικού Ινστιτούτου MAX PLANCK και για την Ελλάδα, όπου επισημαίνει πολύ μεγάλη αύξηση άμεσα συνδεδεμένη με την κρίση και με την ανεργία και την υπογονιμότητα και περιγεννητική θνησιμότητα
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Εντάξει, σας ευχαριστώ για την ανοχή σας. Και ξανά απευθύνομαι στους Βουλευτές της Συγκυβέρνησης και λέω: Ό,τι και να ψηφίσετε επί της αρχής, σκεφθείτε καλά τι θα ψηφίσετε επί των άρθρων και για τη Δημοτική Αστυνομία και για τους σχολικούς φύλακες και για τους εκπαιδευτικούς.
Σας ευχαριστώ.
(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κ. Βαλαβάνη καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ)
Ομιλία επί της αρχής στην Ολομέλεια της Βουλής σχετικά με το Πολυνομοσχέδιο με θέμα τη διάλυση της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (16.7.13)
Reviewed by Νάντια Βαλαβάνη
on
7:32:00 π.μ.
Rating: